Hormonitoiminta on herkkä kokonaisuus, joka horjuu helposti, ellei siitä pidä huolta. Hermosto ja hormonitoiminta tekevät tiiviisti yhteistyötä. Hormonit vaikuttavat kaikkialla elimistössä ja jokaisena vuorokauden hetkenä. Ne herättävät aamulla ja nukuttavat illalla, ne vaikuttavat sydämen sykkeeseen, hengitykseen, nälän ja kylläisyyden tunteeseen, aineenvaihduntaan, painoon, energisyyteen, mielialalaan, kasvuun ja lisääntymiseen. Krooninen stressi voi aiheuttaa lapsettomuutta, niin naisilla, kuin miehilläkin.

Hormonitoiminta – krooninen stressi

Pitkään jatkunut stressi pitää kortisolitasoja (stressihormonia) koholla ja vaikuttaa kilpirauhashormonien tuotantoon, sukupuolihormoneihin, se vaikuttaa melatoniinin (unihormonin) tuotantoon ja nostaa myös insuliinia (verensokeria). Käytännössä hormonitoiminta on kokonaisuus, joten jos epätasapainoa syntyy yhdessä, sitä on pian myös toisessa ja oireita voi näkyä kaikkialla kehossa.

Stressi kuluttaa kehon antioksidanttivarastoja, eli suojaravinteita, joita kehon toiminta ja palautuminen kipeästi vaatii vielä normaalia enemmän, selviytyäkseen stressikuormasta ja korjatakseen sen aiheuttamat vauriot. Jatkuva puskeminen ja 100 lasissa painaminen vanhentaa elimistöä ennenaikaisesti.

Tiesitkö, että biologinen tai fysiologinen ikäsi voi olla suurempi kuin kronologinen – eli ”kalenteri ikäsi” (aika siitä kun olet syntynyt)? Biologiseen ikään vaikuttaa geeniperimän lisäksi suuresti elintavat, kuten ravinto, liikunta ja unitottumukset. Käytännössä siis myös ulkoiset tekijät kuten elintavat, stressi, samoin kuin tupakointi vaikuttavat ikääntymiseen.

Kalenteri-ikää tärkeämpi on tietysti ihmisen biologinen ikä. Sen voi nykyään selvittää verikokeessa mittamalla telomeerien pituuden. Telomeeri on kromosomien päitä suojaava DNA-jakso. Niitä on verrattu kengännauhojen päissä oleviin muovisuojiin, jotka estävät nauhoja purkaantumasta.

Matala-asteinen krooninen tulehdus vaikuttaa niin hormonitoiminta :an, nopeuttaa vanhenemista, kuin altistaa sairauksille ja lyhentää telomeerien pituutta ja elinikää. Olen kirjoittanut hiljaisesta tulehduksesta oman postauksen.

Hormonitoiminta - herkkä häiriintymään - jarruta ennen kuin uuvut! - Sara Adolfsen

Höllää tahtia – anna aikaa palautumiselle – tasaa hormonitoiminta – pysäytä ennenaikainen vanheneminen

Pitkään jatkuneen stressitilan takana on useita eri tekijöitä. Taustalla olevien syiden selvittäminen ja purkaminen vaativat aikaa. Valmentaessani asiakkaitani, olen huomannut, että riittävä palautuminen vaatii useampien järkevämpien valintojen tekemistä, sekä selkeää arvojen ja asenteiden muutosta, jotta todellinen tasapaino stressin ja palautumisen välille saadaan aikaan. Tunnolliselle tai suorittajalle tämä saattaa tarkoittaa sitä, että joistain asioista täytyy luopua ja tiettyjä uskomuksia avata ja purkaa.

”Stressikierteestä hellittäminen vaatii ennen kaikkea sitä, että alkaa asettaa itseään kaiken tekemisen etusijalle ja alkaa pikku hiljaa päästämään irti puskemisesta ja suorittamisesta, joka yleensä näkyy monissa elämän osa-alueissa.”

Tietoisilla valinnoilla, yksi kerrallaan, pala palalta voit alkaa rakentamaan hyvinvointiasi täysin uuteen tasapainon tilaan.

”Elämä ei ole suoritus, siitä tulisi nauttia ihan joka päivä!”

Rentoutuminen ei ole laiskottelua. Itsensä ja oman todellisen hyvinvoinnin priorisoiminen ei ole itsekästä. Nämä ovat hyvin yleisiä uskomuksia, mitkä eivät pidä ollenkaan paikkaansa. Vastaavanlaisia uskomuksia saatamme tietämättä kantaa mukanamme. Uskomukset ja pelot vaikuttavat toimintaamme ja saavat meidät puskemaan ja stressaamaan enemmän, kuin oikeasti olisi tarve.

”Tasapaino ei tarkoita sitä, että makaa ja relaa päivästä toiseen, eikä se todellakaan tarkoita sitä, että painaa 100 lasissa päivästä toiseen!”

Voisiko elämä olla rennompaa ja nautinnollisempaa, missä samalla voisit edelleen saada aikaan kaiken sen, mitä toivot – ja kenties vielä enemmänkin?!

Miten palaudut arjessa?

Palautuminen on monille haaste. Tänä päivänä arjen tahti ja työ on todella hektistä. Tavallinen ihminen voi kärsiä niin sanotun ylikunnon oireista ja alipalautumistilasta pelkästään kroonisen stressin vuoksi, samalla tavalla kuin urheilija raskaasta urheilusta.

Stressi on normaalia, paitsi jos se on kroonista. Pitkään jatkunut stressitila johtaa ennemmin tai myöhemmin muihin fysiologisiin oireisiin, jotka voivat ulottua kaikkialle kehossa. Usein järjestämme aikaa esimerkiksi liikunnalle, mutta miksi emme järjestä samalla tavalla aikaa palautumiselle?

”Voisitko ajatella luopuvasi jostain, jotta saisit enemmän aikaa palautumiselle?”

Ravinto

Aloitetaan ravinnosta. On tärkeää löytää juuri sinulle ja kehollesi sopiva ruokavalio, joka oikeasti tukee sinun hyvinvointia, tuntuu kehossa ja mielessä hyvälle ja oikeasti lisää sinun energiaa! 

Jos taustalla on matala-energinen ruokavalio, on ensin keskityttävä siihen, että lisätään ruokia niin, että se kohtaa kulutuksen kanssa. Pitkään jatkunut liian matala-energinen ruokavalio on jo yksin suuri stressitekijä elimistölle, samoin myös kulutusta paljon suurempi energiansaanti. Toiseksi ravinnossa on kiinnitettävä huomiota laatuun ja siihen, että keho saa riittävästi suojaravinteita ruuasta. Huonolaatuinen ruoka on myös stressi elimistölle.

Hormonitoiminta säätelee myös nälän- ja kylläisyyden-tunteita. Stressi, ruuan määrä, ylipaino, univaje, vuorokausirytmi ja liikunta vaikuttavat myös näiden hormonien toimintaan ja määrään.

”Stressi vaikuttaa aina lisäksi ruuansulatukseen ja suolistoon.”

Asiakkaillani on usein erilaisia ruuansulatuskanavan oireita, kuten turvottelua, vatsakipua, löysävatsaisuutta tai ummetusta, röyhtäilyä ja ilmavaivoja. Pitempään jatkuessa ruuansulatuskanavan oireet voivat edetä ja johtaa erilaisiin oireisiin ympäri kehoa. Näitä ovat esim hormonitoiminnan häiriöt, energian puute, unettomuus, selittämättömät kiputilat, allergiat ja yliherkkyydet, ihottumat ja yleisesti sairastelukierre. Kaikki oireet tulee ottaa huomioon ja stressitilojen yhteydessä on aina muistettava hoitaa suolistoa ja ruuansulatusta asian mukaisesti.

Uni

Kuten alussa mainitsin, kierroksilla käyminen nostaa kortisolitasoja ja kroonisen stressin myötä unenlaatu kärsii ennemmin tai myöhemmin. Unen määrään, mutta ennen kaikkea laatuun tulisi jokaisen panostaa.

”Riittävä ja laadukas uni on yksi tasapainoisen hyvinvoinnin kulmakivistä!”

Univaje lisää tulehdusta kehossa, häiritsee immuunijärjestelmän toimintaa, hormonitoiminta :a, nostaa verenpainetta, vaikuttaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan, nostaa insuliinia, sekä alentaa henkistä ja fyysistä suorituskykyä.

 

Voit auttaa itseäsi rentoutumaan monella tavalla

 

Olisi mahtavaa, jos illan voisi pyhittää täysin rentoutumiselle. Himmennä valot ja sammuta kaikki koneet ja ruudut 2 t ennen nukkumaan menoa. Mukaan voi hyvin ottaa rentoutumis- ja hengityharjoituksia ja meditaation. Rentoutumiseen sopii hyvin myös piikkimatto, lämmin kylpy, rentouttava musiikki, eteeriset öljyt kuten laventeli, sekä yrttitee. Tärkeintä on löytää keinot, jotka toimivat parhaiten juuri sinulle.

Suosittelen myös Oura-sormusta joka mittaa unta ja palautumista. Olen itse saanut siitä suuren avun. Se on parantanut elämänlaatuani merkittävästi ja auttaa minua ylläpitämään tasapainoa aktiivisen päivän, liikunnan ja levon välillä! Voit nyt saada itsellesi Oura sormuksen -50€ alennuksella alekoodilla alla olevan lomakkeen kautta!

Stressin ja palautumisen tasapainoa voi myös mitata Firstbeat hyvinvointianalyysin avulla, joka mittaa sykevälivaihtelua, eli käytännössä hermoston toimintaa.

”Olen havainnut mittauksia analysoidessa, miten yleistä on, että koko päivä mennään ”punaisella” (autonomisen hermoston sympaattinen, eli taistele-pakene osa on aktiivisena) ja vasta yöllä palaudutaan (parasympaattinen, lepoon ja ruuansulatukseen tarvittava hermosto aktivoituu).”

Pelkkä yön aikainen lepo ja palautuminen ei riitä siihen, että stressin ja palautumisen välillä vallitsisi tasapaino. Palauttavia hetkiä tulisi sisältyä myös työpäivään! Mittaus antaa selkeän kuvan siitä, millainen tasapaino stressin/ liikunnan ja palautumisen/ yön aikaisen unen välillä on.

Tarjoan Firstbeat mittauksen nyt tarjoushintaan 169€ (norm 200€).

Ota yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta.

Kirjoita viestikenttään joko;

  1. Oura+uutiskirje
  2. Oura
  3. Firstbeat+uutiskirje
  4. Firstbeat

Saat paluupostina Oura alekoodi :n tai maksutiedot Firstbeat mittausta ja linkin laitteen tilausta varten. Firstbeat mittaukseen kuuluu 30 min henkilökohtainen palautepuhelu minun kanssa!

Oura antaa tarkkaa dataa unesta ja palautumisesta sekä päivittäiset valmiustila- eli readiness piisteet!

 

Hormonitoiminta - herkkä häiriintymään - jarruta ennen kuin uuvut! - Sara Adolfsen

Hormonitoiminta - herkkä häiriintymään - jarruta ennen kuin uuvut! - Sara Adolfsen

Hormonitoiminta - herkkä häiriintymään - jarruta ennen kuin uuvut! - Sara Adolfsen

Oura sormus on samalla tavalla investointi itseesi, hyvinvointiisi ja kestävään hyvään oloon! Se on hintansa arvoinen!

Liikunta

Liikkuminen on meille luonnollista. Päivä tulisi olla kevyesti aktiivinen ja pitempää istumista on terveyssyistä hyvä välttää! Suositus on, että työskentelyasentoa vaihdetaan 30min välein tai, että yhtämittainen istuminen ei ole tuntia pitempi.

Liikunta on erittäin tärkeää kehon normaalille toiminnalle, mutta sen tulee olla tasapainossa levon ja palautumisen kanssa. Stressitekijöitä ovat sekä liian kova ja raskas liikunta, kuten myös liikkumattomuus. 

”Jos olet nukkunut huonosti, ei ole mitään järkeä mennä tekemään kovaa treeniä!”

Arvioin aina liikunnan määrän ja tehon sen mukaan miten olen levännyt ja palautunut. Oura-älysormus auttaa myös tässä! Olen käyttänyt sormusta jo 2 vuotta, enkä luopuisi siitä mistään hinnasta!

”Jokainen valinta ja askel, jonka otat ja teet oman hyvinvointisi ja tasapainoisen harmonisen elämän eteen, tulee tuplaantumaan moninkertaiseksi hyvän olon tunteeksi!”

Tulet huomaamaan, että yksi hyvä valinta kerrallaan, johtaa sinua eteenpäin, tekeminen tuottaa sinulle mielihyvää ja hyvinvointi lisääntyy ja kasvaa kasvamistaan! Kun teet valintoja oman hyvinvoinnin eteen ja huomaat muutokset, alat nauttimaan niistä yhä enemmän. Tyytyväisyyden tunne kasvaa!

Suosittelen löytämään sinulle sopivimmat liikuntamuodot, jotka tuottavat vahvan olon ja runsaasti iloa! Itseään saa ja voi välillä haastaa, mutta ennen kaikkea ilolla liikkuminen on minusta se juttu! 

”Optimi on, että lähdet liikkumaan hyvällä fiiliksellä, tunnet että energiaa riittää treeniin ja sen jälkeenkin on vielä hyvä fiilis ja nukut seuraavana yönä hyvin. Sanoisin, että homma on tällöin hyvässä tasapainossa!”

Entä ne todelliset unelmat?

Jos päivästä toiseen juoksee elämän läpi, saattaa olla, että osa elämästä jää kokematta. Voi olla, ettei aikaa edes jää niille asioille, jotka ovat oikeasti meille merkityksellisiä. 

”Millaista elämäsi olisi, jos aika- ja rahakäsitettä ei olisi olemassa?
Mitä tekisit? Missä asuisit? Kenen kanssa viettäisit aikaasi?”

Kaikki on oikeasti mahdollista!

Nauti elämästä – Hormonitoiminta :kin kiittää!

Nyt kun kevät koittaa, voit sinäkin luoda uutta, vahvistaa juuriasi ja kasvattaa aivan uusia oksia elämäsi puun haaroihin ja saada hyvät hormonit hyrräämään! Luo itseesi uutta elinvoimaa ja tuo uudenlaista tasapainoa arkeesi! Sisällytä elämääsi vielä enemmän sitä, mikä saa sinut hymyilemään ja voimaan hyvin!

Hormonitoiminta - herkkä häiriintymään - jarruta ennen kuin uuvut! - Sara Adolfsen

 

”Mihin hyvinvointia lisäävään asiaan keskityt tänä keväänä? Mikä toisi paremman tasapainon? Mitä haluat elämässäsi olevan? Mihin keskityt NYT?”

Onko vastaus lisää omaa aikaa, lisää aikaa rakkaiden parissa, lisää matkustelua, luontoa, harrastuksia ja liikkumista, lisää spontaaneja irtiottoja arjessa, enemmän lepoa ja unta, lisää iloa ja naurua, lisää tanssia, hyvää ruokaa, vähemmän puskemista, lisää vapautta, ihanuutta ja lisää elämästä nauttimista?

”Mitä sinä tilaat itseltäsi lisää?
Pistetään tilaus menemään N – Y – T -NYT!”

Onko sinun elämäsi yhtä kilpajuoksua ajan kanssa? Kaipaatko enemmän tilaa ja tasapainoa elämääsi? Onko rauhoittuminen ja pysähtyminen haastavaa? Onko unenlaatusi kärsinyt, takkuaako ruuansulatus tai heitteleekö hormonitoiminta? Olisitko valmis luopumaan jatkuvasta paineen ja stressin tunteesta, jos tilalle olisi tarjolla aivan uudenlainen tasapainon ja hyvinvoinnin tila? Miltä kuulostaisi elää vapaudesta ja rentoutudesta käsin? 

Olisiko nyt viimein aika laittaa itsesi etusijalle?

KOKONAISVALTAISEN HYVINVOINNIN VALMENNUS ON SINUA VARTEN. LUE LISÄÄ JA OTA YHTEYTTÄ!

TAKAISIN TASAPAINOON

 

Piditko julkaisusta Hormonitoiminta – herkkä häiriintymään? 

Sinua saattaa myös kiinnostaa tämä! Kirjoitin naisille kuukautiskierrosta ja treenitehosta, miten sykronoida ja optimoida treenit kierron mukaan! Kannattaa lukea tästä!

INSTAGRAM

FACEBOOK

Julkaisun kirjoittaja:

Hei! Olen Sara Adolfsen, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentaja, Terveydenhoitaja – sen todellisessa merkityksessä, Henkinen valmentaja, funktionaaliseen lääketieteeseen perehtynyt ravintovalmentaja, tietoisen, läsnäolevan ja luonnonmukaisen elämän puolestapuhuja.

Sara Adolfsen - Natural Wellness - Takaisin tasapainoon valmennus

Sara Adolfsen - Natural Wellness

Henkinen valmennus, Funktionaalinen lääketiede/ ravintovalmennus, Terveydenhoitaja, Sairaanhoitaja, Naistenpiirit, RYT 200 Joogaohjaaja, Lisenced NLP Practitioner, koulutettu Firstbeat asiantuntija (hyvinvointianalyysit), Ekokosmetologi, Biohakkeri

Jätä kommentti!