Hamppumaa – Testissä idätetty Hamppumaan hampunsiemenproteiini, hampunsiemenöljy ja hampunsiemenet.

Hamppumaa - Kestävää hyvinvointia - Sara Adolfsen - Natural Wellness

www.hamppumaa.fi

Hamppu – entisajan viljelykasvi

Hamppu on yksi vanhimmista viljelyyn otetuista kasveista. Hamppukuitu on todella lujaa ja pitkäikäistä, joten sitä on käytetty paljon kankaissa ja köysissä. Siemeniä on hyödynnetty ja jauhettu, niistä on keitetty puuroa ja paahdettu jauhoihin. Viimeisen vuosikymmenen aikana hamppu on tehnyt toden teolla paluuta länsimaiden vaate-, ruoka-, kosmetiikka- ja kuitukasvina.

”Idättämällä 5 kertaa tehokkaammat ja paremman makuiset hampputuotteet

Hamppumaan idätetyt hampputuotteet

”Hampunsiemenen kaikki ravintoaineet imeytyvät kehossasi täydellisesti kun siemen idätetään, sillä kasvuun herääminen poistaa luonnolliset antiravinteet. Idättämisen ansiosta myös hampulle ominainen karvas pistävän dominoiva maku poistuu. Eron huomaat parhaiten maistamalla ja vertaamalla makua muihin laadukkaisiin hampputuotteisiin.”Voit lukea lisää idätysprosessista ja tuotteista hamppumaa.fi sivuilta. Jos et ole vielä tutustunut Hamppumaan tuotteisiin, niin suosittelen niitä lämmöllä.

Hamppumaa - Kestävää hyvinvointia - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Hamppumaan proteiinissa on mieto ja pehmeä maku. Yllätyin jopa hieman, miten pehmeä maku Hamppumaan tuotteissa on! Proteiini sopii tosi hyvin smoothieen ja öljykin on tosi hyvää ja pehmeän makuista, ilman kitkeryyttä minkä olen aiemmin maistanut. Siemeniä käytän kaikkialla, leivonnassa, salaateissa ja koristeena, ne vasta herkullisia ovatkin!

Kotona näin kevään tullen on selkeästi kaappien ja varastojen siivousaika. Tein todellisen Vahvan Aamun Supersmoothien Hamppumaan tuotteista ja lisäilin joukkoon aimo annoksen buustia mustikasta, lehtikaalista ja mm adaptogeeneista!

Tässä teille tulos! Siitä tulikin aikamoinen ravinne- ja hyvän energian pommi! Suosittelen kuitenkin vain aamukäyttöön näillä tehosteilla! 😉

Vahvan aamun supersmoothie

  • Lehtikaali 4lehteä (lue alempaa miksi) 
  • Mustikka 200g (lue alempaa miksi)
  • 100% Mustikkamehua tai vettä
  • Omena 200g
  • Hamppumaa hampunsiemenproteiini 30g (lue alempaa)
  • Hamppumaa hampunsiemenöljy 1rkl (lue alempaa)
  • Sitruunamehua 2rkl
  • Kuivattua minttua kourallinen
  • Itse tehtyä kombuchaa reipas loraus (Hyviä bakteereja ja hiivoja suolistolle)
  • Pika-cordy 1/2 tl (Adaptogeeni- Buustia, etenkin ennen treeniä)
  • Pika-pakuri 1/2 tl (Adaptogeeni – Vastustuskyky)
  • Itse kerättyjä ja kuivattuja nokkosensiemeniä 1tl (Energisoi, virilisoi)
  • Kasviplanktonia 1/2 tl (Klorofylliä, omega-3, astaksantiini, kantaksantiini, zeaksantiinia, fosfolipidejä, aminohappoja)
  • Shilajit 1/2 tl (Huikea yhdistelmä mineraaleja Himalajalta – Ayurvedassa lisää elinvoimaa)
  • Ruusujuuri uutejauhe veitsen kärjellinen (Adaptogeeni – Energisoi, stressiin ja väsymyskseen)
  • Camu-camu 1tl (Runsaasti C vitamiinia)
  • Koristeluun: Hamppumaa hampunsiemenet, itse kasvatettuja ja kuivattuja ruiskukkia ja nokkosensiemeniä

Hamppumaa - Kestävää hyvinvointia - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Hamppumaa - Kestävää hyvinvointia - Sara Adolfsen - Natural WellnessHamppumaa - Kestävää hyvinvointia - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Hamppumaa :n idätetty hampunsiemenproteiini ja -öljy

Hampunsiemenproteiini on proteiinilisänä huikea, sillä se sisältää kaikki välttämättömät aminohapot sekä 5% haaraketjuisisa aminohappoja. Siinä on myös täydellinen omega 3- ja 6-rasvahappojen suhde 1-3! Hampunsiemenproteiinia voi lisätä pirtelöihin, ruokiin ja käyttää leivontaan. Yksi annos (30g) sisältää 14g proteiinia ja 8g kuitua, eli 1/3 päivittäisestä ravintokuitutarpeesta. Idätettäessä hamppu pilkkoutuu yksinkertaiseksi aminohapoiksi, joka imeytyy paremmin.

Hamppumaan Hampunsiemenöljy on idättämällä aktivoitu. Siinä on kevyt pähkinäinen maku, eikä se ole ollenkaan kitkerää. Sen sisältämä ALA (aldalinoleenihappo) ja LA (linolihappo) on ideaalissa suhteessa, joka on hyväksi sydänterveydelle. Hamppuöljy sisältää linolihappoa, gammalinoleenihappoa, alfalinoleenihappoa ja stearidonihappoa, sekä runsaasti E-vitamiinia.

Ihonhoitovinkki: Hamppuöljy auttaa sekä sisäisesti että ulkoisesti kuivan atooppisen ihon hoidossa!

Suomalainen tutkimus

Voit myös kokeilla hamppuöljyä hiustenhoidossa. Laita öljyä hiuslatvoihin ennen nukkumaan menoa ja anna vaikuttaa yön yli! Pese aamulla normaalisti.

Kaalikasvit – Lehtikaali

Halusin jakaa tähän vielä pari tärkeää pointtia, miksi kaalikasveja ja mustikkaa kannattaa sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon!

Lehtikaali sisältää A vitamiinin esiasteita, karoteinoideja, luteiinia ja zeaksantaania. Nämä karotenoidit ovat erittäin tärkeitä silmille ja suojaavat valon haitoilta, sekä iän tuomilta silmän rappeumasairauksilta, jotka ovat huolestuttavan yleisiä meillä täällä Suomessakin. Toki, ikä ”rappeuttaa” aina, mutta terveelliset elämäntavat ja ennaltaehkäisy auttaa myös silmien rappeumasairauksien riskin vähentämiseen.

Kaalikasveissa, eli ristikukkaisissa kasveissa on sulforafaania. Kun kasvia murskataan tai pureskellaan, sen entsyymit pilkkovat sulforafaanin isotiosyaniiteiksi, jotka ovat herkkiä kuumuudelle. Isotiosyaniitit vaikuttavat epigeneettisesti geeneihin, joko sammuttaen tai aktivoiden niitä.

Isotiosyaniitit voivat sammuttaa tiettyjä entsyymejä, jotka muuten muuntavat karsinogeenejä aktiivisiksi. Ne voivat myös aktivoida 2.faasin detoksifikaatio entsyymejä, jotka suojaavat soluja DNA vaurioilta. Tästä syystä isotiosyaniitit tunnetaan myös siitä, että ne voivat suojata, ehkäistä ja parantaa syöpää.

Eniten sulforafaania on itseasiassa idätetyissä parsakaalin siemenissä. Idätys on siis kova juttu!

Hamppumaa - Kestävää hyvinvointia - Vahvan aamun supersmoothie - Sara Adolfsen

Lehtikaali sisältää myös reippaasti K-vitamiinia, C-vitamiinia, hieman E-vitamiinia, sekä B1, B2, B3, B6 ja B9. Lisäksi lehtikaalissa on kalsiumia, rautaa, jodia, kaliumia, magnesiumia, natriumia, fosforia, seleeniä ja sinkkiä.

Smoothieen kannattaa aina laittaa vihreää! Vihreissä kasviksissa on myös magnesiumia, josta hyvin monella on puutetta. Hampunsiemen on kuitenkin vielä parempi magnesiumin lähde!

Magnesiumia tarvitaan yli 300 :ssa entsyymireaktiossa ympäri kehoa, sitä tarvitaan mm entymireaktioissa jotka valmistavat ATP:tä eli solun tuottamaa energiaa. Jotta ATP olisi biologisesti aktiivinen, sen täytyy sitoutua magnesiumiin. Magnesiumia ja ATP:tä tarvitaan myös DNA:n korjaamiseen. DNA vaurioituu jo pelkästään normaalista metaboliasta ja immuunitoiminnasta.

Mustikka

Meidän suomalainen mustikka on täyttä tykkiä! Mustikan terveysvaikutusten on arveltu johtuvan sen sisältämistä polyfenoleista, erityisesti antosyaaneista, joita metsämustikassa on moninkertaisesti viljeltyyn pensasmustikkaan verrattuna.

Mielenkiintoinen tutkimus: http://www.uef.fi/arkisto/uef-fi/2014/Mustikka_voi_ehkaista_runsasrasvaisen_ruokavalion_haittoja.html

”Matala-asteinen tulehdustila ja kohonnut verenpaine ovat usein lihavuuteen liittyvien sairauksien taustalla. Tutkimuksissa selvitettiin suomalaisten metsämustikan vaikutuksia hiirillä, joille syötettiin kolmen kuukauden ajan runsasrasvaista rehua. Osa eläimistä sai rehussa 5% tai 10% kylmäkuivattua mustikkaa. Tutkijat tarkastelivat näiden ruokavalioiden vaikutuksia tulehdukseen liittyvien solujen määriin ja soluvälittäjäaineina toimivien sytokiinien pitoisuuksiin, systoliseen verenpaineeseen, sokerin sietokykyym, insuliiniherkkyyteen sekä painon kertymiseen. 

Runsasrasvaista rehua syöneet eläimet lihoivat merkittävästi ja niillä ilmeni haitallisia muutoksia sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa, tulehdustekijöissä ja verenpaineessa. Mustikka vähensi rasvaisen rehun tulehdusta lisäävää vaikutusta, mikä ilmeni soluvälittäjäaineiden profiilin muutoksissa ja tulehdussolujen toiminyaa tukevien T-solujen suhteellisen määränvähentymisenä. Mustikka ehkäisi myös rasvaisen rehun aiheuttamaa verenpaineen nousua.”

Yleisesti ravinnon ja rasvan laadulla, sekä rasvahapposuhteella on valtava merkitys siihen, miten ne vaikuttavat meihin. Mustikka on kuitenkin kiistatta yksi kotimaisten marjojen ykkösistä!

Hampunsiemen ja Magnesium

Hampunsiemen on huikea magnesiumia lähde. Erityisesti idätetty hampunsiemen ja proteiini ovat omaa luokkaansa, kun otetaan huomioon, että idättämättömistä siemenistä ja pähkinöistä eivät mineraalit ja proteiini imeydy läheskään yhtä hyvin kuin idätetyistä. 

Ruoka-aineita jotka sisältävät runsaasti magnesiumia per 100g:
  • Mineraalisuola 1100 mg
  • Kaakaojauhe 520.0 mg
  • Hampunsiemenproteiini 470.0 mg
  • Kokonainen ja kuorittu hampunsiemen 480. mg
  • Siemenet: Kurpitsansiemen 535.0 mg, seesamsiemen 442.0mg, auringonkukansiemen 419.0 mg, chia 335.0mg, kvinoa 197.0 mg
  • Tummalehtiset kasvikset: Pinaatti 59.0 mg, lehtikaali 14.0 mg, mangoldi 59.0 mg.
  • Pähkinät: Mantelit 278.0 mg, saksanpähkinä 160.0 mg, cashew 260.0 mg
  • Lähde: fineli.fi

Yksi ruokalusikallinen (30 grammaa) hamppuproteiinia sisältää 260 mg magnesiumia!

Hamppuruokamarkkinoille ennustetaan suurta kasvua globaalisti

Hamppuruokamarkkinat kasvavat globaalisti jopa kaksinkertaiskeksi, arvioi Daniel Kruse European Industrial Hemp Association (EIHA) kokouksessa.

Hamppuruokaa suositaan erityisesti suuren omega 3:n ja 6:n pitoisuuden ansiosta. Hampunsiemen sisältää noin 7% omega 3- ja 20% omega 6-rasvahappoja. Rasvahapposuhde on ihmisen hyvinvoinnin kannalta ihanteellinen 1:3 omega suhde.

Kuten jo mainitsin alussa, hamppuruoka sisältää runsaasti helposti sulavia proteiineja, runsaasti kuitua, sekä lisäksi E- ja B- vitamiineja (B1 -tiamiini, B2 -riboflaviini, B3 -niasiini, B6 -pyridoksiini, B9 -foolihappo), sekä tärkeitä hivenaineita kuten rautaa, magnesiumia, kalsiumia, sinkkiä, fosforia ja kaliumia. 

Lähde

Hamppuruoka on täynnä energiaa ja elinvoimaa! Kokeile vaikka!

Ihanaa aurinkoa päivääsi!

Piditkö julkaisusta Hamppumaa – Kestävää hyvinvointia – Vahvan aamun supersmoothie?

Saako olla lisää hyvää oloa ja inspiraatiota?

INSTAGRAM

FACEBOOK

KOKONAISVALTAISEN HYVINVOINNIN VALMENNUS

TAKAISIN TASAPAINOON

Julkaisun kirjoittaja:

Hei! Olen Sara Adolfsen, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentaja, Terveydenhoitaja – sen todellisessa merkityksessä, Henkinen valmentaja, funktionaaliseen lääketieteeseen perehtynyt ravintovalmentaja, tietoisen, läsnäolevan ja luonnonmukaisen elämän puolestapuhuja.

Sara Adolfsen - Natural Wellness - Takaisin tasapainoon valmennus

Sara Adolfsen - Natural Wellness

Jätä kommentti!