*Kaupallinen yhteistyö* Sisältää etukoodin Biomed verkkokauppaan!

🧡Tämä postaus sisältää ihanan Golden Milk Kurkuma-latte reseptin🧡

Hiljainen tulehdus

Hiljainen tulehdus eli matala-asteinen tulehdus on koko ihmiseen vaikuttava vakava tila. Se vaurioittaa elimistöä ja aiheuttaa ennenaikaista ikääntymistä. Hiljainen tulehdus altistaa mm tyypin 2 diabetekselle, sydän- ja verisuonitaudeille, syövälle, astmalle, allergioille, reumalle, masennukselle ja muille psykiatrisille sairauksille, dementialle, sekä aivoinfarktille. Sen katsotaan olevan läsnä myös lähes kaikissa muissa kroonisissa sairauksissa.

Mistä se johtuu?

Hiljainen tulehdus johtuu pääasiassa epäterveellisistä elämäntavoista, mikä tarkoittaa sitä, että siihen voi onneksi itse vaikuttaa muuttamalla elintapoja, sitoutumalla ja tekemällä uusia parempia valintoja jatkossa. Haaste on siinä, että hiljainen tulehdus on usein piilevä, eikä sitä yleensä havaita herkästi. Sitä ei myöskään automaattisesti mitata, ellei sitä osaa itse vaatia tai varta vasten käydä mittauttamassa.

Hiljainen tulehdus voi olla lähes oireeton pitkään, ainakin aluksi. Usein käy myös niin, että hiljainen tulehdus näyttää merkkejään, mutta niitä ei tulkita oikein, eikä niihin osata tai haluta reagoida.

”Onneksi tänä päivänä tähän on herätty, mutta silti turhan monella suomalaisella kytee hiljainen tulehdus pinnan alla.”

Elintavat

Epäterveelliset elintavat vaikuttavat hiljaisen tulehduksen syntymiseen. Tulehdusta lisää huonolaatuinen ravinto, vähäinen tai liian kuormittava liikunta, krooninen univaje ja joko ulkoapäin tuleva tai sisäsyntyinen krooninen stressi. Lihavuus voi myös johtua matala-asteisesta tulehduksesta ja monet lääkkeet ja ravintoainepuutokset altistavat sille. Elimistö kuormittuu ja kehossa syntyy enemmän vapaita radikaaleja – hapetusstessiä, kuin mitä kehon kapasiteetti kestää. Vapaat radikaalit ovat yhdisteitä, jotka haittaavat solujen normaalia toimintaa ja aiheuttavat tulehdusta.

Hiljainen tulehdus - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Mittaaminen ja oireet

Hiljainen tulehdus voidaan todeta verestä mittaamalla esim. nämä:

  • herkkä CRP (S-hs-CRP)
  • paastosokeri (fP-Gluk)
  • Lipidit: kolesteroli (fS-Kol, fS-Kol-HDL, fS-Kol-LDL, fS-Trigly)
  • homokysteiini
  • D-vitamiini (S-D-25)

Verenpaine kannattaa myös mitata. Nykyään pääsee yksityiseen laboratorioon verikokeisiin, myös ilman lääkärin lähetettä.

Milloin epäillä hiljaista tulehdusta?

  1. Ylipaino ja etenkin vatsan ympärillä oleva isompi rasvakerros, sekä krooninen hiljainen tulehdus ovat yleensä yhteydessä toisiinsa. Yleinen ohjeistus vyötärörasvasta ja terveestä vyötärönympärysmitasta on naisilla alle 80 cm ja miehillä alle 90 cm. Tämän voit mitata itse. Suuri ylimääräinen vyötärörasva on tulehduksellista rasvakudosta.
  2. Onko sinulla kipuja tai särkyä esim. nivelkipu, hermosärky, migreeni tai toistuva päänsärky? Matala-asteinen tulehdus sattaa usein aiheuttaa kroonista kipua, joka ei välttämättä selity lääkärin käynnillä.
  3. Suolisto ja ruuansulatus – kaikki epämääräiset normaalista poikkeavat suoliston oireet voivat pitkään jatkuessa kertoa matala-asteisesta tulehduksesta. Suuri kaasun määrä, turvotus, kipu, ripuli, ummetus ja ruuansulatusvaivat vaativat erityishuomiota. Pidä suolisto tyytyväisenä ja rauhallisena. Jos havaitset, että olet allerginen tai herkistynyt jollekin ruoka-aineelle, kannattaa siitä pitää vähimmillään taukoa. Sen lisäksi tulisi suolistoa ja alla olevaa ongelman hoitaa.  Maitotuotteet, viljat ja gluteeni, pähkinät, siemenet, palkokasvit ja kananmuna aiheuttavat yleisimmin oireita.
  4. Krooniset sairaudet kuten diabetes, astma, reuma, sydän-ja verisuonitaudit, masennus ja tulehdukselliset suolistosairaudet ovat tulehduksellisia sairauksia. Jos olet jo sairastunut, voit aina vähentää tulehdusta elintapojen ja ruokavalion muutoksella.
  5. Jatkuva murehtiminen, stressaaminen, kriittisyys, valittaminen ja negatiivisuus lisäävät kortisolia, eli stressihormonin tuotantoa ja ylläpitävät kroonista stressitilaa, joka aiheuttaa tulehdusta elimistössä. Oma ajatusmaailma on syytä muuttaa ja stressikierre katkaista.

Hiljainen tulehdus kuriin elintavoilla

Elintavat ja muutos ovat avain tulehdustilan laskemiseen. Kaikki mikä lisää kehon taakkaa ja myrkky-kuormaa on syytä pistää syrjään ja lopettaa kokonaan.

Tupakointi, jatkuva heikkolaatuisen ruuan syöminen, kuten jatkuva sokerin syöminen, karkit, limsat ja leivokset, turhat höttöhiilihydraatit, valkoiset viljat, lihajalosteet, pikaruuat, liiallinen alkoholin käyttö, heikkolaatuiset rasvat, vähäinen suojaravinteiden saanti, ts puutteellinen vitamiini- ja antioksidanttipitoinen värikäs ruoka, joka ei sisällä riittävästi kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä, altistavat liialliselle hapetusstressille ja hiljaiselle matala-asteiselle tulehdukselle. 
 
Omega-3 rasvahapot, EPA ja DHA, eli kalarasvat hillitsevät tulehdusta. Viljelty lohi, ei ole laadullisesti kovin hyvää, mutta jos et tahdo käyttää kalaöljyvalmisteita, niin silloin panosta rasvaiseen kalaan. Muita hyviä rasvan lähteitä ovat oliiviöljy, avokado, luomuvoi, kookosöljy, sekä pähkinät ja siemenet.
 
Syö riittävästi kuituja kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Viljoista suosittelen luomukauraa, tattaria ja hirssiä. Marjojen terveellisyyttä ei voi liikaa korostaa. Niitä tulisi jokaisen syödä päivittäin. Kuidut toimivat prebiootteina, eli probioottien – maitohappojen ravintona. Probiooteilla voi myös tarvittaessa tukea ja lisätä suoliston mikrobiomin tasapainoa.
 
Panosta lisäksi hyvälaatuisiin proteiininlähteisiin. Sisällytä riittävästi kalaa, lihaa, kanaa, kananmunia ja palkokasveja ruokavalioosi, sen mukaan, mikä toimii sinulle ja elimistöllesi parhaiten. Pidä huolta, että saat riittävästi suojaravinteita, antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja. Turvaa niiden saanti tarvittaessa ravintolisillä.
 
Usein tavataan yleisesti hyvien rasvahappojen, D-vitamiinin, magnesiumin, seleenin ja sinkin puutetta. Antioksidantit auttavat elimistöä taistelemaan hapetusstressiä ja kuormaa vastaan. Niitä saat kaikesta värikkäästä, eli kasviksista, marjoista ja hedelmistä.
 
Elimistö sopeutuu moneen ja kestää ihmeellisen kauan kuormittavaa elämäntapaa. Tämän olen nähnyt omakohtaisesti kun altistin itseni pitkään liian kovalle stressille ja lopulta uuvuin. Kehossani oli valtava, akuutti tulehdustila, joka näkyi kaikissa fyysisissä oireissa mitä minulle lopulta tuli.

Kemikaalit kotona

On myös syytä tarkastella kokonaisuutta ja siihen kuuluu myös kemikaalien käyttö. Suosittelen vaihtamaan yksi kerrallaan nämä: ihonhoitotuotteet, meikit, hiustenhoitotuotteet, hiusvärit, hammastahna ja muut pesuaineet kodissa. Älä laita hajuvettä ainakaan suoraan iholle ja suosittelen kokeilemaan eteerisiä öljyjä hajuvesien sijaan. Tätä prosessia ei tarvitse tehdä kerrallaan, vaan sitä mukaan kun vanha loppuu, osta uusi luonnonmukainen tuote sen tilalle. Kaiken kaikkiaan pärjää vähemmällä.  Sekä sinä, että ympäristö kiittää.

Uni ja palautuminen

En voi painottaa tätä liikaa koskaan. Nuku riittävästi ja panosta unen laatuun. Olen kirjoittanut aiemmin paljon unesta ja palautumisesta, koska se on koskettanut minua vahvasti ja olen opetellut kantapään kautta. Unta ja palautumista voi myös mitata. Suosittelen Firstbeat hyvinvointianalyysia, joita teen myös, sekä Oura-älysormusta. Lue lisää niistä blogistani. Ourasta saat blogin kautta myös huikean edun!

Liikunta

Liiku säännöllisesti ja sopivasti. Sekä liian vähäinen, että jatkuva liian kova liikunta ja rasitus on stressi elimistölle. Ota käyttöön kaikki mahdollinen hyötyliikunta. Seiso työpöydän ääressä työpäivän aikana. Kuuntele kehoasi palautumisen suhteen ja kunnioita sitä. Löydä sellaisia liikunnan muotoja, joista sinä nautit ja joissa aika menee kuin siivillä. Se on parasta liikuntaa. Suosittelen erityisesti monipuolista liikuntaa, joka kehittää lihaskuntoa, liikkuvuutta ja kestävyyttä. Muista tasapaino.
 
”Fyysisesti kovan ja kuormittavan liikunnan pariksi sopii esim tanssi, rauhallisempi hatha ja yin-jooga, sekä luonnossa liikkuminen.”

 

Positiivinen muutos tapahtuu askel kerrallaan

Jotta uupumisen tai sairastumisen pisteeseen ei tarvisi tulla, voi jokainen tahollaan alkaa tekemään positiivisia muutoksia yksi valinta kerrallaan. Kaikkea ei tarvitse yrittää tehdä tai muuttaa päivässä. Pysyvät muutokset tapahtuvat vähitellen. Se on prosessi ja pitempiaikainen sitoumus. Se on sitoumus sinuun itseesi, koska Sinä olet arvokas ja rakas sinulle.
 
Kukaan muu ei voi tehdä muutoksia puolestasi. Kukaan muu ei voi rakastaa sinua kuntoon. Vain sinä voit kasvattaa oman arvon tunnetta ja arvostusta kehoasi kohtaan, yksi askel kerrallaan.
 
”Palkintona on hyvinvointi, jotain sellaista, mitä ei rahalla voi kaupasta tai apteekin hyllyltä purkissa suoraan ostaa. Hyvinvointi koostuu useasta paremmasta valinnasta ja sitoutumisesta itseesi.
 
Sinä ansaitset parasta!”
 

Hiljainen tulehdus - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Mistä lähteä liikkeelle?

Jos kuuntelet itseäsi hetken, uskon, että tiedät kyllä mistä sinun tulee aloittaa. Voi olla, että mieleesi nousee useita asioita kerrallaan ja se saattaa kaataa, jopa hyvän muutosprosessin alun, joten, suosittelen kuuntelemaan sitä, mikä juuri nyt kaikkein eniten kutsuu. Nouseeko vahva tunne ravinnosta, liikunnan parista vai uneen liittyen?

Aloita siitä, minkä viestin kuulet nyt kaikkein vahvimmin. Jos se on ruoka ja ravinto, aloita siitä. Lisää enemmän värejä ruokaasi, vihreitä vihanneksia ja marjoja tai ota käyttöön oliiviöljy ja avokaado. Voit tehdä kerran päivässä vaikka smoothien, mihin lisäät näitä kaikkia! Laita blenderiin mustikoita, lehtikaalia, avokaadoa ja kookosmaitoa. Voi sinne lisätä oliiviöljyäkin vähän jos haluaa! Mielikuvitus on vain rajana!

Saat hetkessä lisättyä upean annoksen hyvää päivääsi! Kun lisäät sinne vielä jonkin proteiininlähteen, kuten luomu riisi- tai hamppuproteiinia, niin saat kokonaisen aterian kerrallaan. Smoothie toimii myös muun aterian kanssa tai jälkiruokana. Parasta siinä on, että se ei katso kellonaikaa. Smoothien voi syödä missä ja milloin tahansa!

Terveellisten rutiinien aloittaminen voi alkaa myös siitä, että juo aamulla ensimmäiseksi ison lasillisen vettä ja lisää veden juomista päivässä. Jos vasta aloittelet, niin aloita yksinkertaisesti yhdestä asiasta ja kun hallitset sen, voit lisätä seuraavan.

Ravintolisät

Elintavat ja ruokavalio ovat ensisijainen keino millä vaikuttaa hiljaiseen tulehdukseen. Hoida aina myös suolistoa. Vatsavaivoista ja suolistosta olen kirjoittanu aiemmin blogiin.

Tahdon tämän lisäksi nostaa esille ravintolisät, joita suosittelen hiljaisen tulehduksen hoitoon ja tueksi. Muistutan kuitenkin, että ilman elintapojen ja ruokavalion muutosta, ei pelkillä ravintolisillä kuitenkaan pääse vielä maaliin saakka. Tässä omia suosikkeja;

  • Epa ja Dha
  • Kurkuma
  • Inkivääri
  • D-vitamiini

Nostan erityisesti esiin tässä kurkuman. Sillä se on huikea, ikivanha mauste- ja lääkekasvi, jota on käytetty intialaisessa lääketieteessä, Ayurvedassa jo tuhansien vuosien ajan. Sillä on hoidettu tulehdusta, kuumetta, nivelvaivoja, ruoansulatusta ja sillä puhdistettu elimistöä. Kurkumaa on tutkittu paljon ja sen suuren potentiaalin vuoksi siitä on tehty lukuisia virallisia tutkimus-julkaisuja.

LUKIJOIDEN ETU JA ALEKOODI BIOMED VERKKOKAUPPAAN!

ONNEA BIOMED!! Biomed Vahva Kurkumiini on valittu yleisöäänestyksellä vuoden 2019 terveystuotteeksi! Olen jo vuosia käyttänyt Biomedin tuotteita. Yksi niistä on Vahva kurkumiini. Tuote on 100% luonnollinen kurkumavalmiste ja se sisältää vain kurkumiinia ja kurkuman omia eteerisiä öljyjä.

 

Blogin lukijoille nyt etukoodi Biomedin verkkokauppaan!

Koodilla sara10 saat -10% alennuksen tilauksestasi!

 

Sara Adolfsen - Natural Wellness - Yhteistyössä Biomedin kanssa - Vahva kurkumiini

Kurkumiini
  •  Auttaa ylläpitämään maksan terveyttä ja auttaa tukemaan maksan normaalia toimintaa
  • Tukee sapen eritystä
  • Edistää ruuansulatusnesteiden erittymistä elimistössä
  • Auttaa helpottamaan rasvojen pilkkoutumista maksassa
  • Edistää ja tukee ruuansulatusta

Kokeile vaikka itse! Kurkumaa kannattaa sen lisäksi lisätä ruokiin, pirtelöihin ja juomiin, esim itsepuristettuun mehuun. Kurkumiinin imeytyminen ruuasta on sen sijaan haaste, jonka vuoksi sen seuraksi kannattaa lisätä mustapippuria, eli piperiiniä, joka lisää kurkuman imeytymistä!

 

Voit myös kokeilla tätä herkullista Golden Milk-kurkuma lattea! 

Hiljainen tulehdus - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Golden Milk-kurkuma latte

Tarvitset:

  • Kookosmannaa (tai kookosmaitoa – suhteuta silloin veden määrään)
  • Biomed Vahva Kurkumiini
  • Tuore inkivääri tai jauhe
  • Mustapippuri
  • Kaneli
  • Kardemumma
  • Kiehuvaa vettä
  • makeutukseen luomu hunajaa tai kookossokeria

Jos käytät tehosekoitinta, voit hyvin käyttää tuoretta inkivääriä ja kurkumaa lisänä ja sekoittaa kaikki tehosekoittimisessa!

Valmistus 2: lle
  • Kiehauta reilusti vettä
  • Laita pari dl kiehuvaa vettä tehosekoittimeen, anna pyöriä hetki, jotta kannu lämpenee ja jotta juomasi ei jäähdy heti kun teet sen. Kaada vesi pois.
  • Lisää n 4dl kuumaa kiehuvaa vettä tyhjään kaannuun, tai 2 mukillisen verran
  • Lisää kookosmanna n 4 rkl
  • Lisää Biomed Vahva kurkumiini 3 kapselin sisältö (avautuvat kahteen osaan) huom: varo vaatteita, kurkuma värjää!
  • Lisää pieni sormenpään kokoinen pala kuorittua inkivääriä
  • Lisää loput mausteet 1tl kanelia, ripaus kardemummaa, pippuri ja hunajaa 2 tl
  • Sekoita ja maistele

Kun Golden milk on täydellistä – kaada se mukiin, istu alas ja nauti!

⭐️🧡⭐️

Piditkö julkaisusta Hiljainen tulehdus? Tahdotko lisää tietoa ja etuja myös jatkossa?

Tilaa uutiskirje tästä!

Mikäli tahdot apua tai tukea hiljaisen tulehduksen kysymyksissä, ruokavalion koostamisessa ja/tai elintapojen muutoksessa, ota yhteyttä.

NYT MYÖS Vahva Kurkumiini arvonta Natural Wellness Facebookissa ja Instagramissa. Tuplaa mahdollisuus voittaa ja osallistu! *Päättynyt*

Seuraa Instagramissa @saraadolfsen ja Facebookissa Natural Wellness,niin voit seuraavan kerran olla mukana arvonnassa!

Hiljainen tulehdus - Sara Adolfsen - Natural Wellness - Arvonta Biomed

Iloa, valo ja ennen kaikkea hyvää oloa toivoen, 

Sara

Julkaisun kirjoittaja:

Olen Sara Adolfsen, Terveydenhoitaja – sen todellisessa merkityksessä, Henkinen valmentaja, funktionaaliseen lääketieteeseen perehtynyt ravintovalmentaja, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, tietoisen, läsnäolevan ja luonnonmukaisen elämän puolestapuhuja.

Sara Adolfsen - Natural Wellness - Henkinen Valmennus - Ravintovalmennus - Naistenpiirit
Sara Adolfsen - Natural Wellness

Henkinen valmennus, Naistenpiirit, Funktionaalinen lääketiede/ ravintovalmennus, Terveydenhoitaja, Sairaanhoitaja, Ekokosmetologi ja äänihoito, RYT200 Joogaohjaaja, Licenced NLP practitioner, koulutettu Firstbeat asiantuntija (hyvinvointianalyysit), Biohakkeri

Jätä kommentti!