Autoimmuuniruokavalio auttaa autoimmuunisairauden ja vuotavan suolen hoidossa. Lue lisää mitä on vuotava suoli, autoimmuunisairaus, miten ne liittyvät toisiinsa ja miten niitä voi hoitaa ruokavaliolla.

Oletko kuullut autoimmuunisairaudesta? Näihin kuuluu mm autoimmuuni tyreoidiitit eli kilpirauhasen tulehdukset, nivelreuma, muut reumaattiset nivel- ja sidekudossairaudet, tyypin 1 diabetes, MS-tauti ja psoriasis.
 
Autoimmuunisairaudessa kehon immuunipuolustus hyökkää omia soluja ja kudoksia vastaan, luullen niitä vihollisiksi. 
 
Tämä on vakavasti otettava asia. Autoimmuunisairaudet ovat vuosien myötä lisääntyneet.

Autoimmuunisairauksiin vaikuttavat vahvasti elintavat ja ruokavalio. Mikäli sinulla on geneettinen alttius, kuten minulla, voivat huonot elintavat pitempään jatkuessa laukaista autoimmuunisairauden. Olen teettänyt geenitestin ja tiedän myös tätä kautta omasta alttiudestani. Olen lisäksi konkreettisesti jo kertaalleen uupumuksen kautta nähnyt ja kokenut sen, miten kehoni reagoi kovaan pitkäkestoiseen stressitilaan. Olen todennut, että kilpirauhanen on todella yksi heikoimmista lenkeistä. Sen lisäksi minulla on myös alttius aikuisiän eli tyypin 2 diabetekseen, joten minulle terveelliset elintavat ja keholleni sopiva ruokavalio on prioriteetti. Teen sen mitä voin, jotta pysyn mahdollisimman terveenä.

Immuunipuolustus ylikierroksilla

Autoimmuunisairaudessa immuunipuolustus käy ylikierroksilla, joka johtaa krooniseen tulehdukseen ja kudoksen tuhoutumiseen. Autoimmuunisairauksien ero on yksinkertaisesti se, mihin kudokseen vääristynyt vastaisku kohdistuu. Reumassa immuunipuolustus on nivelien kimpussa, MS-taudissa immuunijärjestelmä toimii virheellisesti ja hyökkää omaa hermostoa vastaan vaurioittaen keskushermoston myeliiniä, eli hermovaippaa, joka on hermosolujen jatkeita peittävää ainetta. Tämän myötä tiedonkulku aivoista ja selkäytimestä muualle kehoon hidastuu ja/ tai estyy.
 
Länsimainen lääketiede hoitaa immuunitauteja vaimentamalla koko immuunipuolustusta ja tulehdusreaktioita. Tätä voidaan verrata siihen, kuin oireen päälle laitettaisiin laastari. Se on oireen hoitamista ja todellinen syiden selvittäminen ja niiden korjaaminen jää täysin huomiotta. Lääkkeet eivät siis paranna, vaan lievittävät vain oireita. Immuunipuolustuksen vaimentaminen on myös todella riskialtista touhua. Se altistaa ymmärrettävästi muille sairauksille ja infektioille, eli tulehduksille.
 
Funktionaalisessa lääketieteessä hoidetaan kokonaisvaltaisesti, siihen kuuluu myös autoimmuuniruokavalio, josta kerron kohta lisää.

Autoimmuuniruokavalio - takaisin tasapainoon - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Vuotava suoli

Vuotava suoli, eli suoliston lisääntynyt läpäisevyys tarkoittaa sitä, että suoliston seinämiin tulee konkreettisesti pieniä reikiä ja tiiviit liitokset alkavat vuotamaan. Tämä johtaa siihen, että ruuan pienet partikkelit pääsevät verenkiertoon, joka laukaisee autoimmuunireaktion ja aiheuttaa tulehdustilan elimistössä. Jos tila jatkuu ja tulehdus muuttuu krooniseksi, siitä voi seurata autoimmuunisairauden puhkeaminen. On olemassa teoria, että vuotavalla läpäisevällä suolistolla, on osuus kaikissa kroonisissa sairauksissa, mukaan lukien autoimmuunisairaudet.

Moni asia vaikuttaa vuotavan suolen syntymiseen, kuten mm huonolaatuinen ruokavalio, pitkään jatkunut stressi, kova fyysinen ja/tai henkinen kuormitus, lääkkeet, alkoholi, liian vähäinen uni ja palautuminen, erinäiset toksiinit ja parasiitit. Nämä kaikki vaikuttavat myös suoliston mikrobiomiin, eli bakteerien tasapainoon. Ongelmia voi syntyä myös ylempänä ruuansulatuskanavassa.

Korjaa suolisto

Hippocrates tiesi jo 2000 vuotta sitten, että “all disease begins in the gut”, eli kaikki sairaudet saavat alkunsa suolistossa. Onneksi tiedämme yhä enemmän suolistosta ja mikrobiomista, sekä sen vaikutuksesta terveyteen. Tutkimus on tänä päivänä intensiivistä. Nähtäväksi jää, mitä ajan myötä vielä paljastuu.

On siis äärettömän tärkeää, pitää hyvää huolta suolistosta ja rauhoitta/ korjata suolisto, mikäli sinulla on mitä tahansa terveyteen liittyvää ongelmaa ja/ tai oireita. Suurin osa immuunipuolustuksen soluista löytyy suolistosta. Kun suolisto on läpäisevä, pääsee suoliston tiiviistä liitoksista läpi verenkiertoon, sinne kuulumattomia ruuan partikkeleita, jotka aiheuttavat puolestaan immuunireaktion. Tämä aiheuttaa hälytystilan ja tulehdusta elimistössä.

Kun korjaat suoliston pintanukan ja seinämät, voi immuunipuolustus taas rauhoittua ja tulehdus lakkaa. Mitä pidemmälle tila on päässyt, sen pitempään hoito kestää. Periaatteessa suoliston pintanukka voi kuitenkin uusiutua jo viikossa, jos sille annetaan rauha ja tarvittavat korjauspalikat ja rakennusaineet sitä varten. Kun elimistö saa tarvitsemansa levon, se voi rauhassa alkaa korjaamaan rikkoutuneita kudoksia, jotka syntyivät kroonisesta tulehdustilasta. Vasta-aineiden tuotanto loppuu.

Kun suolisto on eheytynyt, immuunipuolustus rauhoittuu ja palaa normaaliin tilaansa, tällöin myös autoimmuunitaudin aktiivisuus hiljenee, lievenee ja voi rauhoittua kokonaan. Voit todella parantua autoimmuunitaudista, sen oireista, korjaamalla suolistoa ja pysäyttämällä kroonisen tulehdustilan. Toki, alttius ei ikinä poistu ja oireet voivat palata, jos tila muuttuu ja tulehdus palaa.

Oma vahva henkilökohtainen kokemus puhuu kuitenkin sen puolesta, että kun tämän kerran käy läpi ja oppii tuntemaan oman elimistön ja oppii keinot, ei ikinä tarvitse enää palata samaan tilaan takaisin. Oireita voi tulla ja sen voi nähdä jopa lahjana, sillä se näyttää meille sen, mihin meidän tulee kiinnittää huomio. Se on merkki siitä, että asiaan tulee jälleen keskittyä, kenties ruokavaliota hieman tarkentaa tai ehkä pysähtyä vain olemaan ja lepäämään.

Autoimmuuniruokavalio - takaisin tasapainoon - Sara Adolfsen - Natural Wellness

Miten korjata suolisto autoimmuuniruokavalio :n avulla?

Autoimmuuniruokavalio/ protokolla – AIP

Autoimmuuniruokavalio, eli AIP, on todella rajaava. Sillä pyritään eliminoimaan kaikki sellainen, joka potentiaalisesti voi ärsyttää suolistoa ja ajaa immuunipuolustuksen ylikierroksille. On todettu, että seuraavat alla olevat ravinto- ja muut aineet, voivat hyvin todennäköisesti ärsyttää elimistöä ja lisätä suoliston läpäisevyyttä ja sitä kautta immuunireaktioita.

Ruokavalio on haastava, mutta joskus tarpeellinen, jotta suolisto saadaan korjattua ja elimistö rauhoitettua. Tässä on hyvä kääntyä myös osaavan ravintovalmentajan puoleen.

Autoimmuuniruokavalio protokolla:

        • Viljat – vehnä, riisi, maissi, muut pseudoviljat (viljan tapaiset): hirssi, kvinoa, teff, amarantti, tattari
        • Palkokasvit –  pavut, linssit, kikherneet, maapähkinät, soija, lupiini
        • Maito – kaikki maitotuotteet
        • Pähkinät ja siemenet  kaikki pähkinät ja siemenet, myös yrtit, jotka ovat siemenmuodossa
        • Kananmuna varsinkin valkuainen
        • Koisokasvit tomaatti, peruna, paprika, chili, munakoiso, gojimarja, ashwaganhda
        • Heikkolaatuiset kasviöljyt – kaikki paitsi oliivi, kookos, avokaado ja hamppu
        • Kahvi
        • Kaakao (suklaassa, raaka kaakako)
        • Prosessoitu ruoka– kaikki mikä tulee pakkauksissa
        • Alkoholi – alkoholi lisää suoliston läpäisevyyttä
        • Tulehduskipulääkkeet Ibuprofeeni, aspiriini, parasetamoli
        • Sokerit, tärkkelys, hedelmät, hiiva, FODMAP–  Makeat, tärkkelypitoiset ja hiivapitoiset ruuat voivat aiheuttaa epätasapainoa suoliston mikrobiomissa (dysbioosia). Alkuun voi olla hyvä rajoittaa myös näitä ja kuunnella suolistoa ja oireita.
        • Makeutusaineet
        • Lisäaineet
        • Lisäksi kaikki muut allergiaa tai yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet

Autoimmuuniruokavalio :n tarkoitus on rauhoittaa

Autoimmuuniruokavalio on todella rajaava, etenkin aluksi. On kuitenkin hyvä muistaa, että tämä ei ole kenenkään lopun elämän ruokavalio. Sen tarkoitus on hoitaa akuuttia tilannetta, rauhoittaa suolisto ja immuunipuolustuksen virheellistä toimintaa ja yliaktiivisuutta. Jos alkuun eliminoidaan kaikki yllä oleva, ei paljoa jää jäljelle. Oikeastaan vain eläinproteiini ja kasvikset (joita listassa ei ole). Tiedän henkilökohtaisesta kokemuksesta, että tämä on toki iso haaste.

Kun itse turvauduin tähän ruokavalioon, ei ollut kuitenkaan muuta vaihtoehtoa. Olin todella kipeä ja minulla oli vaikeat suolisto ja iho-oireet, sen lisäksi kilpirauhanen oireili. Parantuminen oli ainoa asia, mitä toivoin ja valitettavasti tai onneksi, tämä oli se ainoa keino joka todella auttoi.

Tahdon täsmentää tässä myös sitä, miten suuri merkitys asenteella on kaikessa. Kukaan muu ei voi parantaa meitä, kuin me itse. Toki siihen saa apua ja tukea, mutta lopulta meidän on tehtävä päätös ja muutos.

En juurikaan syönyt ulkona, koska se oli liian vaikeaa. Olin huolissani siitä, että oireet pahenevat. Kotiruoka jäi myös yksipuoliseksi. Pääasiallisesti söin kalaa, kaalikasveja, mustikoita ja mustia viinimarjoja. Yllä olevasta listasta poiketen, söin myös hirssiä ja tattaria, sillä jostain oli saatava energiaa. Sen myötä kun suolistoni läpäisevyys lisääntyi, olin myös herkistynyt todella monelle ruoka-aineille. Se rajasi mahdollisuuksia entisestään.

Sain lisättyä energian saantia lisäämällä puuroon MCT-öljyä, josta ei tullut mitään oireita. Kookosöljy ja siitä johdetut muut öljyt, ovat antibakteerisia, ne eliminoivat nk patogeeneja, eli huonoja mikrobeja ja hiivaa, joka on usein läsnä dysbioosissa, eli suoliston mikrobiomin epätasapainotilassa.

Viiden R:n periaate

Funktionaalisessa lääketieteessä keskeistä hoidossa on viiden R:n periaate. Ne ovat englanniksi Remove (poista), Replace (korvaa), Reinoculate (uudelleen istuta), Repair (korjaa) ja Rebalance (tasapainoita). Alkuun poistetaan se mikä ei sovi, kaikki mikä ärsyttää kehoa ja suolistoa ja mikä lisää tulehdusta. Näitä ovat huonolaatuinen ruoka, heikkolaatuiset öljyt, sokeri, alkoholi, tupakka, myrkyt, kemikaalit, allergeenit ja yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet. 

Sitten lisätään hyviä, laadukkaita, parantavia ruoka-aineita, eli korvataan ja vaihdetaan kaikki puhtaampaan ja luonnollisempaan vaihtoehtoon. Tilalle voidaan tuoda myös ruuansulatusta parantavia elementtejä, kuten omenaviinietikka, joka lisää suolahapon tuotantoa. Voidaan myös käyttää suolahappoa ravintolisänä (betaiini HCL) proteiinipitoisten ateroiden yhteydessä, sekä ruuansulatusentsyymejä. HCL ei sovi henkilölle, jolla on gastriitti, eli mahan limakalvon tulehdus ja sitä ei koskaan saa ottaa tyhjään vatsaan.

Uudelleen istuttaminen tarkoittaa sitä, että suolistoon tuodaan lisää hyviä bakteereja. Suoliston bakteeritasapainoa voidaan tukea probiooteilla ja muilla fermentoiduilla tuotteilla kuten hapankaali, kimchi ja kombucha. Joskus tilanne voi kuitenkin vaatia hieman odottelua probioottien suhteen. Jos suolisto on todella huonossa kunnossa, voi olla, että kaikki käymismenetelmällä tehdyt ruoka-aineet ja probiootit aiheuttavat lisää suolisto-oireita. Tällöin suoliston rauhoittaminen ja korjaaminen on etusijalla ja probiootit tulevat mukaan vasta myöhemmin.

Tulee myös muistaa, että probiootit tarvitsevat prebiootteja, eli riittävästi kuitua kasvualustakseen ja lisääntyäkseen. Hyvät bakteerit eivät pysy hengissä jos emme syö riittävästi kuituja. Tämä jo itsessään voi aiheuttaa sen, että suoliston pinta vaurioituu.

Suoliston korjaaminen tarkoittaa sitä, että sitä autetaan eheytymään. Tähän soveltuu täydellisesti luuliemi, joka sisältää valtavan määrän aminohappoja, mineraaleja ja kollageenia. Suoliston pintaa hoitaa lisäksi aminohappo L-glutamiini. Annos tulee olla riittävän iso ja se tulee ottaa aina tyhjään vatsaan.

Lopuksi puhutaan vielä tasapainottamisesta, eli tulee muistaa se, että olemme kokonaisuus. Kehoa ei voi erottaa mielestä. Kokonaisuuteen kuuluu riittävä uni, sopiva liikunta, hyvät sosiaaliset suhteet, yleinen onnellisuus ja tyytyväisyys elämässä.

”Hyvinvointi ja tasapaino, ovat meidän luonnollinen tila.”

 

Autoimmuuniruokavalio-takaisin tasapainoon-Sara Adolfsen-Natural Wellness

 

 

 

 

Kokonaisuus ratkaisee aina

Aina ei tarvitse eliminoida koko skaalaa, kuten yllä olevassa listassa. Joskus tilanne rauhoittuu jo sillä, että jättää pois gluteeniviljat, maitotuotteet, sokerin ja kaikki prosessoidut tuotteet. Hieman kuullostellen jos oireita edelleen on, voi jättää pois kananmunan, palkokasvit ja/tai siemenet ja pähkinät. Tämä riippuu täysin yksilöstä, oireista ja terveydentilasta.

Suoliston lisääntynyt läpäisevyys ei yksinään parane pelkällä ruokavalio muutoksella. Tulee muistaa, että jo pelkästään pitkään jatkunut stressitila lisää suoliston läpäisevyyttä.

Stressi voi olla joko ulkoista tai sisäistä. Hormonitoiminnan häiriöt, ravinnepuutokset, liian vähäinen uni ja palautuminen, lääkkeet, alkoholi, liikunnan puute tai liian kova kuormitus, toksiset ihmissuhteet ja ajatukset voivat kaikki vaikuttaa ruuansulatuksen toimintaan, suoliston mikrobiomiin ja suoliston läpäisevyyteen. Tästä syystä hoidon tulee olla kokonaisvaltainen ja se perustuu yksilön tarpeeseen ja koko historiaan.

 ”Tärkeää on miettiä kokonaisuus kuntoon ja tasapainottaa kaikki elämän osa-alueet.”

Autoimmuuniruokavaliota ja sen kestoa tulee miettiä yksilöllisesti jokaisen henkilökohtaisen tarpeen mukaan, myös oirekuvaa ja vointia seuraten. Kovin pitkään sitä ei tule jatkaa ja riittävästä energian saannista tulee huolehtia. Ruoka-aineet palautetaan yksi kerrallaan, jolloin nähdään selkeästi se, aiheuttaako kyseinen ruoka-aine oireita. 

Tilanteen mukaan näkee, onko syytä rajata kaikki, vai riittääkö vain yleisimpien suurimipien ruokaaine-ryhmien rajaaminen. Tärkeintä on, että tasapaino löytyy, elimistö pääsee lepäämään ja saa aikaa ja tilaa korjaantua. Parantumisprosessi voi joskus olla hyvin pitkä ja aaltoileva. Paraneminen ja/tai oireiden helpottuminen on aina kuitenkin mahdollista.

Lyhyesti lopuksi

Korvaa huonot ruoka-aineet laadukkaampiin tuotteisiin, valmista ruoka itse, liiku sopivasti, nauti raittiista ilmasta, valosta ja luonnosta. Vietä aikaa niiden ihmisten parissa, jotka tukevat ja kannustavat sinua ja jotka hyväksyvät sinut sellaisena kun olet. Karsi kaikki negatiivinen elämästäsi. Tee sitä mistä nautit.

Nuku riittävästi ja priorisoi palautuminen. Anna itsellesi aikaa levätä ja vaan olla. Ole itsellesi armollinen ja rakastava. Jätä taakse kaikki suorittaminen ja puskeminen. Meditoi ja maadoitu luonnossa aina kun vaan voit. Anna itsellesi parasta, koska sinä todella ansaitsen sen!

Iloa, valo ja ennen kaikkea hyvää oloa toivoen, 

Sara

Mikäli tarvitset apua ja tukea suoliston korjaamisessa ja ruokavalion koostamisessa, ota yhteyttä.

 

✨Sinua saattaa myös kiinnostaa alla oleva artikkeli!✨

Oura-sormus joka paransi elämänlaatuani

ja Hiljainen tulehdus

 

 

 

Julkaisun kirjoittaja:

Olen Sara Adolfsen, Henkinen Valmentaja, ravintovalmentaja, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, tietoisen, läsnäolevan ja luonnonmukaisen elämän puolestapuhuja.

Sara Adolfsen - Natural Wellness - Henkinen Valmennus - Naistenpiirit

Sara Adolfsen - Natural Wellness

Henkinen valmennus, Naistenpiirit, Funktionaalinen lääketiede/ ravintovalmennus, Terveydenhoitaja, Sairaanhoitaja, Ekokosmetologi, RYT200 Joogaohjaaja, Licenced NLP practitioner, koulutettu Firstbeat asiantuntija (hyvinvointianalyysit), Biohakkeri

Piditkö julkaisusta Autoimmuuniruokavalio – takaisin tasapainoon?

Voit tilata uutiskirjeen tästä!

Seuraatko jo somessa? Jos et, niin kurkkaa IG:@saraadolfsen ja Facebookissa: Natural Wellnesshttps://www.facebook.com/naturalwellnessSara/

Jätä kommentti!