Oura - sormus joka paransi elämänlaatuani - Sara Adolfsen

Oura sormus on koristanut vasenta kättäni jo vuoden päivät. Vihdoin sain päivitetyn version sormuksesta, eli Ouran uuden hopeisen Balance mallin!

Tämän postauksen lopusta löytyy rahan arvoinen etu OURAAN!! Nappaa se talteen ja hanki oma Oura!

Miten Oura on parantanut elämänlaatuani?

Ostin Ouran viime syksynä ja sijoitus on ollut yksi parhaista! Olen saanut todella paljon apua Ourasta ja sen antamasta informaatiosta. Sen avulla olen tehnyt paljon muutoksia oman hyvinvointini eteen.

ULKOMUOTO JA KÄYTÄNNÖLLISYYS

Uusi sormus on huomattavasti pienempi ja sirompi ja sitä voi pitää kaikkialla, niin salilla, kuin saunassakin (vaikka suositeltiin, ettei esim maastavetoja kannattaisi sormus kädessä tehdä, ihan varmuuden vuoksi).

Uusi Oura on kooltaan melkein kuin tavallinen sormus ja todella kevyt, mutta silti siihen mahtuu akku, prosessori, optinen sykemittari ja laitteen muut sensorit. Virran kulutus on myös kehittynyt niin, että sormuksen akku kestää yhdellä latauksella jopa viikon! Huikea parannus joka lisäsi käytännöllisyyttä moninkertaisesti!

Oura - sormus joka paransi elämänlaatuani - Sara Adolfsen
Ouran vanha malli vs uusi Oura Balance

Tällä hetkellä sormuksesta on kahdeksan erilaista kokoa US6-US13. ”Perus” malleja on 2: Balance ja Heritage. Sävyjä löytyy Heritagesta 4: hopea, musta, matta musta ja ruusukulta sekä Balancesta 4: hopea, musta, ruusukulta ja hopea timanteilla.

Täältä voit katsella malleja!

Perusmallin hopeisena tai mustana saa hintaan 314€. Kertasatsauksena saattaa hinta tuntua paljolta, mutta itse koen, että se on jokaisen euron arvoinen. Sormus ei ole kertakäyttöinen. Iloa siitä riittää vuosiksi ja se tieto, data ja apu mitä siitä saa, palvelee kyllä jokaisen tarpeita pitkälle tulevaan.

UNEN MITTAAMINEN

Suurin syy, miksi alun perin hankin Ouran, oli erityinen kiinnostus unidataa kohtaan. Olen mitannut unta jo ainakin 3 vuoden ajan. Aluksi minulla oli sensori patjan alla, mutta laite hajosi säännöllisesti, eikä siitä saanut yhtä tarkkaa tietoa, kuin mitä Ouralla saa. Koska Ouraa pidetään 24h/vrk, sillä saa hyvin kuvaa kokonaisuudesta ja palautumisesta aivan eri tavalla, kuin jos mittaa vain yhtä tiettyä asiaa kerrallaan, kuten vaikka sykettä liikkuessa tai unta nukkuessa.

Oura – sormus kertoo tarkasti tiedot unen määrästä, unen tehokkuudesta, levollisuudesta ja yön heräämiset. Lisäksi se ilmoittaa REM-unen, syvän unen ja kevyen unen määrän, kuinka paljon aikaa meni nukahtamiseen ja lopuksi vielä kuinka hyvä nukkumaanmeno-ajoitus oli. Oura suosittelee sinulle henkilökohtaisesti, mikä olisi paras aika mennä nukkumaan. Unikäyrästä näet unen vaiheet ja sykekäyrästä milloin matalin syke yön aikana on koittanut.

 

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

 

PALAUTUMINEN

Optimi olisi, että syke on matalimmillaan yön keskivaiheilla ja nousee hieman aamua kohden, kun olet jo yön aikana palautunut ja keho valmistautuu heräämään. Itse seuraan tarkkaan leposykettä, syvän unen ja REM-unen määrää, sekä sykevälivaihtelua.

Seuraavan päivän valmiuteen ja palautumiseen vaikuttaa myös sykevälivaihtelu (HRV – heart rate variability), hengitysfrekvenssi eli hengitys kerrat/min ja kehon lämpötila. Oura kertoo aamulla ns ”Readiness” arvon, eli valmiustilan, joka on yhteenveto kaikesta datasta, jota se on kerännyt edellisten vuorokausien aikana. Siihen huomioidaan pidemmän aikavälin tulokset unenlaadusta, aktiiviisuudesta ja palautumisesta. Näet yön aikaisen sykevälivaihtelun keskiarvon ja korkeimman arvon, joka kertoo selkeästi hermoston aktiivisuudesta ja palautumisesta.

LISÄÄ PALAUTUMISESTA VOIT LUKEA täältä!

 

SYDÄMEN SYKEVÄLIVAIHTELU (HRV-Heart Rate Variability)

Sykevälivaihtelu ja sen seuraaminen on ollut mielenkiintoista. Kun terve ihminen on rentoutunut, hänen sydämen sykkeen vaihtelussa näkyy paljon variaatiota. Aika sykkeestä toiseen ei kuulu olla sama ja todellisuudessa siis mahdollisimman erilainen. Kun tätä variaatiota lasketaan, syntyy laskelma ja luku sykevälivaihtelulle.

Oura näyttää yön aikaisen sykevälivaihtelun keskiarvon ja korkeimman arvon. HRV:n normaali taso on yksilöllinen. Se millä on suurin merkitys on, että sykevälivaihtelu nousee mahdollisimman paljon yön aikana (kun oletettavasti palaudut), verrattuna päiväsaikaan, jolloin olet aktiivinen ja menossa. Päivällä syke on korkeampi ja HRV matalampi. Sykevälivaihtelu kertoo hermoston toiminnasta, sympaattisen (fight or flight) ja parasympaattisen (rest and digest) hermoston aktiivisuudesta. Korkea HRV kertoo yleensä hyvästä terveydentilasta ja kuntotasosta, kun taas matala HRV voi olla merkki stressistä ja ylitreenaamisesta.

HRV:n mittaaminen on ollut todella mielenkiintoista ja lisännyt minun käsitystä palautumisesta. Normaalisti oma HRV on korkeimmillaan yli 100, mutta stressijakson aikana kun leposyke kohoaa hieman, on HRV vuorostaan matalampi ja osoittaa selkeästi merkin kohonneesta stressi tasosta. Tämän avulla voi nopeammin ja herkemmin reagoida ja tarttua asiaan, sekä tehdä tarvittavia muutoksia.

 

AKTIIVISUUS

Oura kannustaa liikkumaan sen mukaan, miten olet palautunut. Oma uupuminen ja alipalautumistila johtui pitkään jatkuneesta ylikuormitustilasta, jolloin palautuminen ja stressi eivät olleet lainkaan tasapainossa. Ouran antama tieto palautumisesta ja valmiustilasta on auttanut minua suhteuttamaan treenit nimenomaan siihen, miten edellisenä yönä tai öinä olen nukkunut ja palautunut.

Olen myös ymmärtänyt, että jo pelkästään se, että päivä on ollut todella aktiivinen ja olen liikkunut paikasta toiseen ilman, että olisin tehnyt treeniä, vaatii enemmän palautumista. Aiemmin olisin sokeasti vain ajattelut sitä, olenko treenannut tai en, enkä olisi huomioinut päivän yleistä aktiivisuustasoa. Kokemuksen karttuessa olen myös alkanut huomioimaan sitä, että jos päivä on mentaalisesti raskas, syystä tai toisesta, vaatii sekin jo itsessään enemmän palautumista.

”Mitä enemmän kuormitut päivän aikana, sitä enemmän tarvitset palautumista. Oura – sormuksesta saatu data, auttaa ja lisää ymmärrystä itseä, omia tuntemuksia ja kehoa kohtaan.”

 

KUUKAUTISKIERTO

Keho antaa monia signaaleja kuukautiskierron aikana, joita voi lukea Ouran avulla.

Näitä ovat

  • kehon lämpötila
  • leposyke
  • HRV
  • hengitystiheys

Näistä tuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä nykyisestä kierron vaiheesta ja sen pituudesta. Oura voi auttaa sinua jopa seuraamaan omaa hedelmällisyyttäsi. Toki kannattaa pitää mielessä, että hedelmällisyys on hyvin moniulotteinen asia, ja aihe vaatii vielä enemmän tutkimusta. Oura voi kuitenkaan antaa osviittaa kierron kulusta.

KEHON LÄMPÖTILA

Kehon lämpötila on yksi fysiologisista perus elementeistä, johon estrogeeni ja progesteronin variaatiot vaikuttavat kierron aikana. Estrogeeni madaltaa kehon lämpötilaa ja progesteroni nostaa sitä. Kierron aikana, on siis normaalia, että kehon läpötila vaihtelee. Lämpö lisääntyy ovulaation jälkeen 0.3–0.6°C, verrattuna kehonlämpöön ennen ovulaatiota.

Tätä on ollut mielenkiintoista seurata. Omaa treenitehoa voi myös säädellä kuukautiskierron mukaan, olettaen, että kierto on suhteellisen säännöllinen. Yleensää voimatasot ovat hyvät, kuukautiskierron ensimmäiset kaksi viikkoa. Silloin voi esim hyvin tehdä tehokkaampaa voimatreeniä ja kokeilla ennätyksiä. Lisää tästä aiheesta kirjoittelen seuraavassa postauksessa…

ILTASYÖMINEN JA NESTEYTYS

Söin aiemmin suuren aterian myöhään illalla. Ouran avulla oivalsin, miten tämä vaikutti palautumiseeni. Kehon lämpötila oli koholla ja metabolia aktiivinen vielä alkuyöstä. Keho pääsi lepäämään ja palautumaan vasta yön myöhempinä tunteina. Tämä vaikutti ns ”readiness” arvoon, eli valmiustilaan.

Optimi on, että syöt pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja korkeintaan jotakin pientä juuri ennen nukkumaan menoa. Näin keho saa tarvitsemansa lepoajan ja palautuu paremmin. On myös hyvä muistaa, että riittävä nesteytys vaikuttaa yön levollisuuteen. Nestehukka saattaa vaikuttaa melatoniinin (unihormonin) tuotantoon. Tankkaa siis riittävästi nesteitä päivän aikana.

MIKÄ TAHANSA STRESSI VAIKUTTAA LEPOSYKKEESEEN

Kun arjessa ilmenee enemmän stressiä ja kiirettä, saattaa leposyke nousta hieman normaalista tasosta. Kun tämän näkee datasta, voi aktiivisesti alkaa kiinnittämään huomiota omaan tahtiin ja panostaa enemmän palautumiseen. Pyrin siihen, että sammutan kaiken elektroniikan viimeistään kl 21, käytän bluelightblocker-laseja, syön pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja pyrin vain rentoutumaan. Piikkimatto, lukeminen, rauhallinen musiikki, eteeriset öljyt ja vaikka halaushetki voi auttaa parasympaattisen hermoston aktivoimiseen ja rauhoittaa syvempään uneen.

Leposyke ja HRV reagoivat herkästi myös, jos on tulossa kipeäksi.

Kirjoitin 16 vinkkiä miten välttää flunssa luonnollisesti!

Päivällä tehty kova treeni, myöhään tehty iltatreeni, kohonnut kehon lämpötila ja iso ateria juuri ennen nukkumaan menoa voi vaikuttaa leposykkeeseen. Olen myös huomannut, että jos syön jotakin joka on minulle epäsopivaa, jotakin jolle kehoni on herkistynyt, tai jokin, joka on todella stimuloivaa (esim raaka kaakao), silloin syke nousee ja saattaa vaikuttaa vielä yön aikaiseen leposykkeeseen.

OURA ON AUTTANUT JA OPETTANUT MITEN PARANTAA ELÄMÄNLAATUANI

Kaiken kaikkiaan Oura on auttanut minua oppimaan ja synkronisoimaan oman olotilan ja arvioni unenlaadusta, sekä palautumisesta, suhteessa saatuun dataan. Olen oppinut mitkä tekijät vaikuttavat omaan palautumiseen ja olen muuttanut arkeani sen mukaan.

Iltasaunassa voidaan esim käydä rentoutumismielessä ja vaikka kuuma-altistuksesta on tutkitusti todella paljon terveyshyötyjä, voi saunominen, liian lähellä nukkumaanmenoa pitää sykettä koholla ja laskea HRV:tä, eli se voi vaikuttaa palautumiseen. Tämä selviää mittaamalla. Oman palautumisen voi optimoida ja Oura on hyvä apu siihen!

Suosittelen Ouraa jokaiselle, jotka haluavat optimoida palautumisen ja kaikille joilla on taustalla uupuminen, loppuunpalaminen ja/tai alipalautumistila. Saat Ouran avulla todella paljon oivalluksia ja avun, jolla voit päästä uuteen parempaan tasapainon tilaan.

Yhteistyössä Ouran kanssa, saan tarjota teille -50€ koodin tilatessanne uuden Ouran! Uusi Oura, esim Balance (sama kuin kuvassa) maksaa 314€. Tällä hetkellä toimitus on 8 vkoa.

LÄHETÄ VIESTI, JOLLA VOIT SAMALLA TILATA MYÖS UUTISKIRJEENI!

SAAT PALUUPOSTINA KOODIN JA EDUN ITSELLESI!

Mainitse 1. Oura tai 2. Oura + uutiskirje

TÄMÄ ON INVESTOINTI ITSEESI, OMAAN TERVEYTEEN JA HYVINVOINTIIN, JOKA KANNATTAA AINA!

Lue lisää Ouran sivuilta!

Sara

 

Oura - sormus joka paransi elämänlaatuani - Sara Adolfsen
Oura Balance hopea

Jätä kommentti!