Miten selätät pimeyden - 10 ohjetta millä luot oman valon keskelle pimeää - Sara Adolfsen

Hei! Miten selätät pimeyden?

Taas on ”se” aika vuodesta, jolloin lehdet tippuu puista, aamulla on pimeää kun lähtee töihin, aurinko ei paista koko päivänä ja illalla kun menee kotiin on taas pimeää. Jalat kastuu, on kylmä, tuuli puhaltaa ja meinaa napata mennessään. Ulkona näyttää ankealta ja synkältä ja aina vaan tuntuu väsyttävän… Ihmisten puheistakin sen jo kuulee… Nyt se on täällä. SYKSY.

Kuulostaako tutulta?

MENETYS VAI MAHDOLLISUUS?

Äitini inhosi tätä vuodenaikaa, talvea etenkin. Tuntui, että elämä loppui hetkeksi ja kaikki muuttui asteen tai kaksi ankeammaksi. Toki, ymmärrän äitiäni, hän rakasti luontoa ja värejä – sen tuomaa elämää – aivan kuten minäkin, ja kun syksy tuli, se tarkoitti hänelle kaiken tuon ilon loppumista. Äitini keräsi villiyrttejä, marjoja ja sieniä ja hän rakasti metsää, kasvihuoneessa puuhastelua, omaa puutarhaansa ja kaikkia kukkia.

Ymmärrän hyvin, että ihminen herkästi kokee menettävänsä hetkellisesti sen kaiken, varsinkin, jos elää siinä todellisuudessa, että ilo ja onnellisuus tulee ulkoapäin, jolloin se voidaan myös ulkoapäin ottaa pois.

”Näin annamme oman voimamme pois, uhriudumme ulkoisten olosuhteiden edessä, emmekä näe omaa vastuuta omasta onnellisuudesta ja hyvinvoinnista.”

VALINTA

Jos mieliala tai vireys muuttuu syksyn tullen, se on sinun valinta. Enkä siis tässä nyt väitä sitä, etteikö pimeys ja ilman viilentyminen vaikuta meihin kaikkiin, varmasti se vaikuttaa jollain tasolla, mutta se, kuinka paljon annamme sen vaikuttaa ja mitä teemme sen eteen, ettei se vaikuta meihin niin paljon, SE – ON TÄYSIN MEISTÄ ITSESTÄMME KIINNI.

”Itse rakastan kesää ja aurinkoa, mutta en synkisty syksystä. Itse asiassa, jos talvi on silti ylitsepääsemättömän raskas vuodenaika, niin, eihän täällä pohjolassa ole kenenkään pakko asua!”

Äitini kapinoi tätä vuoden aikaa vastaan, mutta voi vaan kysyä, auttoiko se? Muuttuivatko olosuhteet kapinoimalla ja keneen kapinoiminen oikeasti vaikutti? Se että auto oli aina kiinni lumihangessa harmitti, mutta oliko se talven vika? No ei.

VASTUSTAMINEN VS HYVÄKSYMINEN

Vastustaminen lisää vaan omaa tuskaa. Epäilen itse asiassa, että tästä syystä minullakaan ei ollut kunnon talvivaatteita nuorena, enkä oppinut kotoa sitä, että talvella ulkona ollessa voi jopa olla ihan mukavan lämmin, jos vaan pukeutuu kunnolla. Helpompaa on siis antautua ja hyväksyä se, mitä ei voi muuttaa ja keskittyä sen sijaan siihen, miten omasta olostaan tekee mahdollisimman hyvän. (Tämä pätee hyvin moneen asiaan elämässä.) Näin voi ”jopa” oppia nauttimaan syksystä, pimeydestä ja ilman viilentymisestä.

”Kaikki on lopulta kiinni omasta asenteesta!”

Miten selätät pimeyden? Tahdotko selättää sen?

Miten selätät pimeyden - 10 ohjetta millä luot oman valon keskelle pimeää

Seuraavaksi 10 ohjetta 

Miten selätät pimeyden ? Näillä ohjeilla se onnistuu!

1. UNI-VALVERYTMI:

Pidä huolta luontaisesta uni-valverytmistä, eli vuorokausirytmistä. Hanki kirkasvalolamppu kotiin ja työpaikalle ja käytä sitä heti aamusta ja päivän aikana antamaan lisää virtaa päivääsi. Annat näin kehollesi selkeän viestin, että nyt on päivä – vaikka ulkona olisi pilkko pimeää. Käytä illalla sinivalon estäviä laseja (Bluelight-blockers), esim kl 18 eteenpäin illalla. Älä anna sinisen kirkkaan valon häiritä melatoniinin (unihormonin) tuotantoa. Himmennä kotona valot iltaisin. Kytke puhelimeesi ”nightmode” ja lataa läppäriin esim f.lux, joka himmentää näytön valon. Pyri myös heräämään ja mene nukkumaan samaan kellon aikaan joka päivä. Pyri saamaan edes hetki päivänvaloa jos mahdollista.

2. D-VITAMIINI:

Koska aurinko ei paista, ja suurin osa D-vitamiinista saadaan auringon valosta, on hyvä mitata D-vitamiini tasot ja käyttää D-lisää ainakin pimeiden kuukausien aikana. D-vitamiinilla on todettu olevan suuri vaikutus sairauden ennaltaehkäisyssä ja optimaalisen terveydentilan ylläpidossa. Meissä on n 30000 geeniä ja D-vitamiini vaikuttaa n 3000 geenin ilmentymiseen. Meillä on kaikkialla kehossa D-vitamiini reseptoreita. D-vitamiini mm edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Korkeat D-vitamiini annokset yksinään, voivat kuitenkin lisätä verisuonien kalkkeutumisen riskiä, ja siitä syystä suositellaan, että D3 otetaan yhdessä K2-vitamiinin kanssa.

3. LOPETA VASTUSTAMINEN: 

Älä vastusta pimeää ja kylmää. Se mihin keskityt, sille annat voimasi. Jos valitat pimeästä, keskityt negatiivisuuteen ja olosi on sen mukainen. Mitä enemmän vastustat, sen vaikeampaa sinulla on. Opettele näkemään syksyn tuoma mahdollisuus. Nyt voi olla oikea aika hidastaa hieman, levätä enemmän ja optimoida energiasi samalla esimerkiksi näiden ohjeiden avulla! MUISTA SIIS – ASENNE RATKAISEE!

4. LIIKU: 

Säännöllinen liikunta lisää endorfiinien tuotantoa, joka buustaa sekä mieltä että energiatasoja. Pidä kivaa liikkuessa ja puske enemmän silloin, kun olet levännyt ja palautunut hyvin. Muista siis myös lepo.

5. VÄRIT: 

Kuka sanoo, että syksyllä ja talvella pitää vaan pukeutua harmaaseen ja mustaan?! Käytä värejä vaatteissa ja pistä huuliin kirkasta punaa! Tämä jos mikä vaikuttaa omaan energiaasi 😉

6. TEE KIVOJA JUTTUJA: 

Järjestä kivaa tekemistä joka inspiroi sinua, pitää sinut liikkeessä ja ylläpitää flowtilaa! Inspiraatio tuo aina hyvää mieltä ja antaa energiaa. Suosittelen ihania inspiroivia illallisia, taidenäyttelyjä, hyviä kirjoja ja äänikirjoja(!), uusia harrastuksia – suosittelen etenkin tanssia 😉 (Ei ehkä yllätys kenellekään…)

7. VIETÄ AIKAA POSITIIVISTEN IHMISTEN SEURASSA: 

KYLLÄ. Ihmiset, ympäristö, ilmapiiri ja energia ympärilläsi vaikuttaa sinuun. Vaikka olisit kuinka hyvä pysymään omassa hyvässä energiassasi, valitse kuitenkin missä vietät aikaa. Pidä huolta omasta energiasta!

8. NAUTI SYKSYN PARHAISTA: 

Kynttilät, villasukat, hyvä kirja, lämmin tee ja viltti…leffaillat, takkatulen ääressä istuminen, ihanat pataruuat, keitot ja pitkään hauduttamalla valmistetut herkut kuuluu syksyyn. Nauti syksystä ja sen parhaista antimista täysin rinnoin! Syksyssä on ihana tunnelma! Tee siitä lämmin ♥️

Osallistu vaikka lämminhenkiseen Naistenpiiriin. Seuraavan kerran kokoonnumme Ma 19.11 kl 18.00 Natural Wellness studiolla osoitteessa Meripuistotie 4. Lisää piiristä löytyy täältä.

9. SAUNA: 

Saunassa on hyvä jokaisen lämmitellä. Sauna itseasiassa lisää meidän stressinsietokykyä, parantaa sydämen toimintaa ja verenkiertoa esim laskee sykettä ja verenpainetta. Tutkimusten mukaan sauna jopa lisää pitkäikäisyyden todennäköisyyttä. Urheileville etenkin mielenkiintoista: Toistuva kuuma-altistus lisää kestävyyttä ja kasvuhormonin tuotantoa. (Lue tutkimuksista lisää  lääkäri Rhonda Patrick sivulta www.foundmyfitness.com.)

10. HALAILE: 

Halaile mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkään. Halaaminen lisää tutkitusti rakkaushormonin oksitosiinin määrää elimistössä. Tässä varmasti yksi parhaista ohjeista miten selätät pimeyden!

”Kokovartalohalauksen on todettu tasapainottavan hermostoa, laskevan elimistön kortisolitasoja, vähentävän yksinäisyyttä ja pelkoja, lisäävän itsetuntoa, vähentävän jännittyneisyyttä sekä lisäävän kiitollisuutta. Jo kymmenen sekunnin halaamisen on havaittu nostavan elimistön vastustuskykyä, vähentävän masennusta ja lievittävän uupumusta.” (Biohakkerin stressikirja. 2018)

Halaaminen on minulle todella luonnollista ja pyrin halaamaan kaikkia aina tilaisuuden tullen. Halaan ystäviäni paljon ja joskus halaillaan pitempäänkin. Halaan myös jokaista, joka tulee Natural Wellnessin Naistenpiiriin, Valmennukseen tai Kurssipäivään, ihan vaan, koska halaaminen on ♥️

Miten selätät pimeyden? Onko sinulla jotain muita hyväksi havaittuja vinkkejä, mitä voisi jakaa muille?

Iloa ja valoa syyspäiviisi,

Inspiroidu myös Instagramissa @saraadolfsen ja Facebookissa / Natural Wellness

Lue lisää aiheesta myös täältä! Sieltä löytyy ihanan lämmittävän Kurpitsa-Bataattikeiton resepti!


Well hello November ✨🍁

Here it is again. Autumn. Even though it’s dark and grey in Finland at the moment, let’s not give it our power! Ok?  ”You know your mood can be sunny, even though it rains. ”

So what to do, when it gets darker outside? You know you can help yourself feel good, energized and happy all winter if you want to. You just need to be mindful about it!

Here are my top 10 tricks – How to keep your mood and energy high during this season.

1️⃣ Take care of your natural circadian rythm.

Use a sun lamp at home and office. Use bluelight blocking glasses in the evening and a nightmode on your phone/ computer screen. Don’t let blue light interrupt your melatonin production.

Keep your routine consistent and try to wake up and sleep at the same time every day.

Try to get some daylight at midday if possible.

2️⃣ D-vitamin

Since the sun is not shining, measure and supplement with D-vitamin at least during the dark time.

D-vitamin plays a huge role in disease prevention and maintaining optimal health. There are about 30,000 genes in your body, and vitamin D affects nearly 3,000 of them, as well as vitamin D receptors located throughout your body. Remember to take vitamin D and K2 together, to prevent calcification of arteries.

3️⃣ Stop resisting the cold and dark – the better you tolerate it.

What you focus on, you give your power to. If you nag about the dark and cold, that is what you’ll focus on and feel. The more you resist anything – the harder it gets. Sorry, but that’s just how it is.

4️⃣ Plan time for exercise, but also for rest and relaxation.

Exerscise increases endorfins and boosts both mood and energy. Have some fun while working out and push yourself only when you’ve well recovered.

When you exercise you are essentially forcing your body to become more resilient to stress through stress itself.

5️⃣Wear bright colors and lipstick. That’s a clear moodbooster!

6️⃣Do fun stuff that inspires you and keeps you going and in your flow!

Go to art museums, concerts, enjoy great dinners and conversations, read books and listen to audios, learn something new – I recommend dancing! YES, DANCE A LOT!

7️⃣Hang out with positive people!

The people around you influence you more than you think. Even though you would be a master of your inner world, take good care of your energy. Choose the environment, where you spend your time.

8️⃣Take the best of autumn and enjoy the seasons!

Enjoy things like candles, movienights, sitting by a fireplace, experiment with some tasty mood-boosting soups and stews. Enjoy this season to the fullest.

9️⃣Do more sauna!

Sauna actually makes you more resilient to stress. It even affects our longevity and cardiovascular system. Studies indicate that heat enhances endurance and triggers release of growth hormone. (Read more about studies at www.foundmyfitness.com .)

🔟Cuddle, cuddle a lot and as long as you can!

Intense full body hugs for a minimum of 10 seconds increase Oxytocin production – which is a love and bonding hormone. What a great way to boost mood and energy! Lets huuuuug and bathe in Oxytocin! Free mood booster!

ENJOY!

Sara

One Thought on “Miten selätät syksyn pimeyden – 10 ohjetta millä luot oman valon keskelle pimeää”

Jätä kommentti!