Erityisherkkyys - Natural Wellness - Sara Adolfsen

Erityisherkkyys – mitä se on?

Yhden määrityksen mukaan erityisherkkyys on synnynnäistä, joka vaikuttaa hermojärjestelmän toimintaan. Suvi Bowellan Ihana herkkyys kirjan mukaan, n 15-20% kaikista ihmisistä on erityisherkkiä. Yle Areenan tiededokumentti (linkki sivun lopussa) Erityisherkkyydestä sanoo, että joka 5. on erityisherkkä.

Juttelin erään psykologi-ystävän kanssa aiheesta, ja hän sanoi, että toinen lähestyminen tähän on, että kaikki ovat herkkiä, mutta sitä ei välttämättä tunnisteta tai haluta hyväksyä. Jotkut voivat puskea ikäänkuin sitä vastaan ja ajatella, että se on heikkoutta. Herkkyys ei ole pelkästään naisten juttu, vaan miehetkin voivat olla erityisherkkiä.

Oma herkkyys

Itse pidän ystäväni ajatuksesta ja uskon kyllä siihen. Oman herkkyyden tunnistaneet ovat luultavimmin tässä pienemmässä prosentti-luvussa läsnä. Henkilökohtaisesti koen nuorempana olleeni todella herkkä, mutta myös todella epävarma. Kombinaation lopputulos oli aika huono ja haastava. Minulla oli usein vähän erilainen olo, enkä oikein tuntenut kuuluvani joukkoon. Monet tilanteet oli tosi vaikeita ja suurin ongelmia tuottava asia oli se, etten ymmärtänyt itseäni. Yhteys itseen ja se, että olen nykyään sinut itseni kanssa, on auttanut. Pyrin yleisesti ottaen siihen, etten laita itseäni liian vahvasti minkään tietyn raamin sisälle tai kategoriaan, mutta koen kyllä olevani herkkä monella tavalla.

Uskon että herkkyys, on johdattanut minua nykyiseen työhöni, auttamaan ihmisiä omalla tavallani ja tekemään esim henkistä valmennusta. Ihmissuhteissani vaalin myös herkkyyttä, riippumatta sukupuolesta. Lähipiirissäni on paljon herkkiä ja voimaakkasti kokevia ihmisiä ja ymmärrän heitä varsin hyvin ♥️

Tiesin, että aihe koskettaa monia ja siitä syystä halusin sen yhdeksi aiheeksi myös Natural Wellnessin Naistenpiiriin, jolle tarjoan tilan kerran kuussa. Viimeksi kokoonnuimme maanantaina. Löydät linkin tapahtumaan sivun lopusta.

Erityisherkkyys – miten se ilmenee?

Erityisherkyyden omaavat reagoivat voimakkaammin erilaisiin ärsykkeisiin. Ärsykkeet voivat olla sisältä tulevia, kuten esim. nälkä, jano, väsymys, stressi, tunteet, ajatukset, palelu, kuumuus ja kipu. He ovat usein myös hyvin intuitiivisiä. Intuitiosta on postaus, joka löytyy tästä.

Toisena on ulkoiset ärskykkeet, eli informaatio, joka tulee aistien kautta. Tähän kuuluu esim kovat äänet, vahvat hajut, maut, valo, väri ja kosketus. Herkkä tuntee voimakkaasti tunteensa ja eläytyy herkästi muiden tunteisiin, joka voi kuormittaa ketä vaan. Kyky keskittyä, voi myös olla herkillä vaikeaa, jos ympärillä on paljon melua, hälyä ja levottomuutta. Piristeet, kuten kahvi voi helposti laittaa ylikierroksille. Keho voi reagoida herkästi muutoksiin, ruokiin, mausteisiin tai vain muuttuneisiin olosuhteisiin. Kaikkien muutosten kohdalla, on hyvä antaa itselleen aikaa.

Lokakuun Naistenpiirissä, oli aiheena erityisherkkyys ja puhuimme paljon siitä, miten monella herkällä on voimakas empatiakyky ja tuntevat vahvasti itsessään, myös muiden tunteet.

”On tärkeää oppia tunnistamaan mitkä tunteet ovat meidän omia, ja mikä tulee ympäristöltä.”

Puhuimme myös siitä, miten tärkeää on, että suojelemme omaa jaksamista ja omia rajoja. Meidän vastuulla on vetää omat rajat ja halusin tuoda esille sen, että voi olla hyvin empaattinen toisia kohtaan, mutta samaan aikaan päättäväinen ja selkeä omista rajoistaan. On täysin sinun päätettävissä, miten voimakkaasti tunnet ja eläydyt toisen tunteeseen. Sinä päätät mikä on sinulle hyvä. Empaattisena ja herkkänä, on tärkeintä, että et jää jumiin toisten tunteisiin ja tunnistat, mikä tunne on sinun omasi ja mikä toisen.

Ilmapiiri ja energia

Eristyisherkkä aistii herkästi ilmapiirin ja saattaa helposti tuntea epämukavuutta tilassa tai ihmisten lähellä, missä on levotonta. Erityisherkkä nauttii muutenkin enemmän syvällisistä kahdenkeskisistä keskusteluista kuin turhanpäiväisestä jaarittelusta. Tämä voi toki kuulua myös hyvin tavoitekeskeisen ihmisen toimintamalleihin.

Itse pidän yhteyttä erityisen tärkeänä keskusteluissa. Yhteyden tunteelle annan aina erityisen merkityksen. On ihanaa kohdata toinen, syventyä ja uppoutua keskusteluun toisen ihmisen kanssa. Itse nautin kaikkein eniten kahdenkeskisistä tapaamista tästä syystä, sillä annan mielelläni täyden huomion ja keskittymisen hetkessä ja tunnen pääseväni kaikkein syvimmille tasoille ollessani kahden toisen ihmisen kanssa. Täytyy tähän lisätä, että Naistenpiireissämme on hyvä tunnelma ja yhteys, ja nautin suuresti myös niistä hetkistä ja jakamisesta ryhmässä.

Erityisherkkyys - Natural Wellness - Sara Adolfsen

Oman tilan tarve

Jokaisella on oikeus ottaa omaa tilaa ja omaa aikaa. On tärkeää tunnistaa oman ajan tarve. Tämä on herkän hyvin tärkeä muistaa, jotta tasapaino säilyy. Oma aika toimii uudelleen kalibroinnin tapaan. Silloin kuunnellaan omaa kehoa, keskitytään omien tarpeiden täyttämiseen, oman hyvän olon lisäämiseen ja näin otetaan aikaa ja ladataan omaa sisäistä akkua.

Olen huomannut, että mikäli oma energiani ei ole täysin tasapainossa, vetäydyn herkästi  ja otan omaa tilaa. En välttämättä jaksa silloin olla niin sosiaalinen tai hakeudu aktiivisesti interaktioon muiden kanssa – otan siis tilaa ja aikaa ja annan itselleni tähän myös täyden luvan. Suurissa tapahtumissa jatkuva melu ja ihmisten kohtaaminen ottaa paljon energiaa, vaikka se on muuten minusta kivaa. Vastapainoksi tarvitsen lepoa ja palautumista.

Erityisherkkyys voi näkyä esim vetäytymisenä, olemalla aktiivisen keskustelijan sijaan tarkkailija, et mielelläsi puhu puhelimessa tärkeistä asioista vaan aina kasvotusten. Saatat lähteä juhlista aikaisin, peruuttaa suunnitelmia tai pitäytyä vapaudessasi päättää vasta viime hetkellä osallistutko tai sitoudutko johonkin menoon.

Minun sanoma on, että kaikki tämä on tosi ok!

Sanoita tarpeesi ja toiveesi

Omien tarpeiden ja toiveiden sanoittaminen on tärkeää meille kaikille. Kukaan muu ei voi tietää miltä sinusta tuntuu ja mitä tarvitset juuri nyt, ellet ensin itse tunnista omia tarpeitasi ja sitten pysty niitä avoimesti sanoittamaan.

Puhuimme maanantain Naistenpiirissä siitä, miten tärkeää on, että ympäristö on avoimen salliva ja hyväksyvä, erityisherkkyys vaatii erityisesti tätä. On todella tärkeää, että olemme sellaisessa työssä ja sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joiden parissa on kokemus turvasta ja siitä on hyväksytty juuri sellaisena kun on.

Kannustan jokaista tarkastelemaan omia ihmissuhteita. Ovatko ne sinua tukevia ja nostavia? Tunnetko, että sinut hyväksytään? Iloitsevatko ihmiset autenttisesti ja pyyteettömästi sinun menestymisestä? Ovatko suhteet tasapainoisia, joissa energeettisesti molemmat antavat ja ammentavat omasta hyvästään, jossa saadaan ja annetaan, jaetaan tasapuolisesti?

Kai tiedät, että sinä voit itse päättää, millaisessa seurassa vietät aikaasi? Ellei sinua hyväksytä tai arvosteta, jos tunnet että aina vaan annat – siitä on hyvä ensiksi puhua ääneen. Jos tilanne ei sittenkään muutu, on turhaa yrittää vakuuttaa tai muuttaa toista ihmistä. Sinulla sen sijaan on vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja sinä voit päättää kenen kanssa ja missä energioissa vietät aikaasi.

Kiire kuormittaa

Tämän päivän nopea tahti voi kuormittaa ketä tahansa. Unen laadun ja palautumisen optimointi on selvästi monella aiheena just nyt, eikä suotta. On tärkeää muistaa, että itse myös luomme oman kiireemme. Voimme tässäkin tehdä paljon valintoja ihan joka päivä ja miettiä missä tunnemme kiireen tunnetta ja miten voisimme muuttaa omaa ajattelu- ja toimintatapaa, jotta tuntisimme vähemmän kiirettä.

Jos herätyskello on soimassa esim 30min ennen kun pitää jo juosta ulos ovesta ja töihin, niin ei ole ihme, jos kiireen tunne herättää joka aamu. Olen myös oivaltanut, että esim liikennevaloissa odottaminen, on mitä parhainta läsnäolon lisäämistä ja kiireen eliminointia. Sen sijaan että juoksee tai pyöräilee päin punaisia kun autoja ei tule, mitä jos vaikka vaan odottaisi ja antaisi itselleen ja keholle signaalin, että hei, ei minulla ole kiire mihinkään. Etenkin Balilla tänä keväänä, huomasin oman tavan aina kävellä lujaa joka paikkaan. Ympäristö herätti minut näkemään itseni uudessa valossa ja keskityin hidastamaan tahtia. Siinä missä kiire ja jatkuva juokseminen on täällä normaalia, voi olla jossain muualla tosi poikkeavaa ja silmiin pistävän erilaista. Energeettisesti myös…

Aika vapauttavaa, eikö?

Vapaudesta puheen ollen, juttelimme Naistenpiirissä myös siitä, miten tärkeäksi koemme vapauden. Vapauden tunne lisää luovuutta ja kaiken kaikkiaan tyytyväisyyttä ja hyvinvointia elämässä. Vapaus voi olla tosi monelle yksi tärkeimmistä elämän arvoista. Minun arvomaailmassa se esiintyy tosi vahvana myös.

Omaan hyvinvointiin vaikutti suuresti se, että päätin lopettaa työn, jossa koin olevani lukossa ja jumissa kl 8-16 välillä. Suurin osa tyytymättömyyteen työssäni johtui siitä, että minulla ei ollut mitään mahdollisuutta siellä toteuttaa itseäni, tuoda esille sitä, mikä minulle on tärkeää ja mihin uskon. Työ ei ollut ollenkaan linjassa oman arvomaailmani kanssa. Olen lisäksi todella luova ja tiesin, että minulla on paljon annettavaa. Luovuudelle ei valitettavasti ollut sijaa edellisissä työpaikoissa. Toisen palkkalistoilla ollessa, minua ja minun työtä määritteli työpaikka, työpaikan säännöt ja yhteiskunnan luomat raamit – eli tässä nimenomaisessa tapauksessa terveydenhuoltoalalla länsimainen lääketiede ja käypä hoito suositukset.

Työilmapiiri

Työilmapiiriongelmat on toinen asia, joka voi vaikuttaa myös todella monen hyvinvointiin ja todella vakavalla tavalla. Herkkä tai kuka vaan voi jopa masentua ja kuormittua ihan pelkästään työilmapiiristä johtuen. Hoitoalalla tämä oli valitettavan yleistä ja itse kohtasin 10 vuoden aikana useimmissa työpaikoissa ongelmia tällä saralla. Radikaalein ratkaisu, jonka tein yhdessä työpaikassa oli se, etten käytännössä poistunut työhuoneestani kuin vessaan päivän aikana. Näin hoidin työni, mutta samalla suojelin itseäni ja omaa jaksamistani.

Koska vietämme niin ison osan ajastamme työn parissa, haluan kannustaa jokaista miettimään syitä omaan tyytymättömyyteen työpaikalla. Voiko haasteisiin vaikuttaa työpaikan sisällä? Voiko niistä puhua avoimesti? Voiko ehdottaa parannusta tai muutosta? Onko miten vakavista asioista kyse? Voiko työterveyshuolto auttaa? Ellei haasteita voi ratkoa, tai jos työ ei vain ole sitä, mitä sinä syvällä sydämessäsi haluat sen olevan, niin muuta sitä. Aina on olemassa vaihtoehtoja ja ratkaisuja.

”Pidä huolta omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista, sillä kukaan muu ei tee sitä sinun puolestasi!”

Naistenpiirissä tuli esille huippu idea lisäksi siihen, mikäli työaikoihin tai työhön muuten ei voi just nyt vaikuttaa, mutta tämä aikataulu kysymys on itselle haaste, eli haaste olla ulkoa ohjattava aikataulujen suhteen. Hän kertoi tehneensä oman ratkaisun ja herää pari tuntia ennen töihin lähtöä! Hän siis herää itsensä vuoksi tekemään kivoja juttuja, ei työn takia. Vaikuta siis siihen, mihin voit vaikuttaa! Tää idea oli ihan loistava! Kiitos siitä. Eli kaikille niille, jotka kokevat ettei ole omaa aikaa tai työajat rajoittavat sinua, herää pari tuntia aiemmin tekemään omia juttuja, jolloin treenaat, joogaat tai vaikka luet aiheista, jotka kiinnostavat sinua!

Vaatimukset itseään kohtaan

On hyvä välillä kysyä itseltään, ovatko koetut vaatimukset meidän itsemme luomia ja todellisia vaatimuksia joita meidän täytyy toteuttaa tai jonka takia kannattaa ns ottaa paineita. Monesti vaadimme itseltämme paljon täydellisyyttä, kaikki ”minun pitäisi” ja ”olisi pakko” puheet voi käydä uudelleen läpi itsensä kanssa. Saatamme huomaamattakin puheessamme viljellä näitä vaatimuksia, joilla viestimme jatkuvasti itsellemme, että emme tee tarpeeksi tai ole riittäviä. Millaista puhetta viljelet? Saatatko itseasiassa luoda tai lisätä osan paineistasi itse? Onko oikeasti pakko? Pitääkö sinun oikeasti…? Mitä uskomuksia sinulla on tähän liittyen?

Joskus toki, nämä puheet ja ajatukset toimivat eteenpäin työntävinä elementteinä, mutta kannattaa silti miettiä, missä kohdassa luot kenties itsellesi turhien vaatimusten ja stressin tilan.

Erityisherkkyys - Natural Wellness - Sara Adolfsen

 

Panosta itseesi ja omaan hyvinvointiin

Miten pidät huolta itsestäsi? Miten hellit ja hemmottelet itseäsi, sekä kehoasi? Kuunteletko itseäsi? Mitä tarvitset juuri nyt? Annatko itsellesi luvan vain olla? Erityisherkkyys on lahja, vaali sitä, itseäsi ja kehoasi. Salli itsellesi nautinto.

Erityisherkkyys ei ole heikkoutta. Se on vahvuus tuntea ja eläytyä hetkessä. Se on taitoa kokea asioita ja tunteita vahvasti. Musiikki, taide ja elokuvat koskettavat. Herkkyys on kyky nauttia ja eläytyä vaikka taide- ja musiikki elämyksistä.

”Herkkä voi olla samaan aikaan henkisesti myös todella vahva.”

Miten vähentää kuormitusta

Terve minäkuva on tärkeää jokaisen hyvinvoinnin kannalta. On tärkeää, että tunnistat ja hyväksyt kaikki tunteet itsessäsi. Jos jokin elämässäsi ei ole tasapainossa tai et ole tyytyväinen johonkin, tee päätös ja muuta sitä. Näe selkeästi se, että sinä voit itse päättää, ottaa ohjat ja vastuun ja tehdä muutoksia!

Uskalla olla se kuka sinä oikeasti olet. Erityisherkkyys on kaunis asia. Moni Naistenpiirissä oli kuullut palautetta toisilta ihmisiltä, ystäviltä tai kumppaneilta: ”Olet outo, hörhö, ihme liitelijä, oletpa tunteellinen ja yliherkkä.” Tällaista puhetta emme tarvitse. Jos tunteemme kuitenkin vaihtelevat päivästä toiseen kuormittavalla tavalla nollasta sataan tai onnellisesta surulliseen, voi toki olla syytä pysähtyä ja miettiä mistä se johtuu ja olisiko sille jotain tehtävissä. Aaltoilu on ihan ok, mutta suuret toistuvat myrskyt eivät kerro hyvästä tasapainon tilasta. Erityisherkkyys voi joskus myös aiheuttaa turhaa murehtimista tai sitä, että ottaa tosi vakavasti asioita, ihmisten kommentteja, ilmeitä ja eleitä. Voi koittaa pitää mielessä, että jos joku sanoo jotakin, joka ei ehkä tunnu niin kivalle, niin se ei välttämättä johdu sinusta, vaan sanojasta itsestään – hänen tunteista, ajatuksista ja omista haasteita. Kaikkea ei ole syytä ottaa henkilökohtaisesti.

Olet erityinen juuri sellaisena kuin olet

Mitä väliä mitä muut ajattelevat, oikeasti!? Tärkeintä on, että sinä olet vapaasti sinä, tavalla jolla sinulla on hyvä olla. Muiden miellyttäminen vie sinulta vain paljon voimia. Siihen saattaa liittyä epävarmuutta itsestä ja pelkoa, ettei sinua hyväksytä sellaisena kun sinä olet. Pohdi asiaa ja sitä, voisitko kenties päästää uskomuksista irti, jotka johtavat miellyttämiseen tai omien rajojen ylittämiseen? Sinä olet just hyvä, juuri tuollaisena! Olet ihana, kaunis ja rakastettava! Ei ole toista sinua! ♥️

Kuormitusta voi vähentää monella tavalla ja tasapainoa voi ylläpitää niillä asioilla, jotka antavat sinulle lisää virtaa ja iloa! Mieti työtäsi, ihmissuhteitasi, harrastuksia ja suhdetta itseesi ja myös menneeseen. Kuormitusta voi vähentää myös työstämällä vanhoja traumoja, mikäli ne vaikuttavat vielä tänäkin päivänä sinun elämääsi. Monet uskomukset on opeteltu jo aiemmin, eikä ne kaikki todellakaan palvele meidän omaa parasta.

Vietä aikaa luonnossa ja maadoittuen. Herkkänä voi nopeasti ylivirittyä ja löytää itsensä jatkuvien pohdintojen ja analyysien kierteestä, jossa mieli on levoton ja uskoo sitä sisäistä höpinää, jota toki kaikki päivittäin kuuntelemme. Tärkeää on muistaa, että omat analyysit on vain pelkkää mielen luomaa tarinaa, eikä välttämättä ollenkaan totta. Herkästi voimme samaistua mielen höpötyksiin ja luoda sillä erilaisia tunnetiloja itsellemme.

Tee niitä asioita joista nautit!

Luonto hoitaa, opettaa ja palauttaa sinut kehoosi. Luonnon keskellä on turvallista olla oma itsensä. Jos nautit piirtämisestä, laulamisesta tai musiikista, vietä aikaa luovuutesi parissa, laulaen, säveltäen tai tanssien! Erityisherkkyys on kaunis asia, vaali sitä ja pidä huolta omasta tasapainon tilasta ja tee asioita joista nautit, mistä sinulle tulee hyvä olo!

Usko itseesi ja omiin kykyihisi!

Sinulla on paljon erityisiä lahjoja. Jos mietit pitäisikö minun… uskaltaisinko, pystyisinkö, olisiko minusta siihen… Lopeta turha miettiminen ja tee! Jos joku juttu tuottaa sinulle nautintoa ja iloa, niin anna vaan mennä! Toteuta itseäsi kaikin tavoin, mikä vaan tuntuu sinusta oikealle!

Muista myös se, että et ole yksin. Sinun ei tarvitse pärjätä kaikesta yksin ja voit tukeutua myös muihin ihmisiin. Jos just nyt tuntuu, ettei niitä ”sinun ihmisiä” ole niin paljon, niin usko pois, kyllä niitä on myös olemassa!

Natural Wellnessissä järjestetyt Naistenpiirit on turvallinen ja lämminhenkinen paikka, missä voi rauahoittua ja tavata muita saman henkisiä ihmisiä. Tilaisuus on maksuton ja piiriin voit tulla juuri sellaisena kuin olet. Tämä piiri on tarkoitettu kaikille naisille 💜

Piirissä on joka kerta vaihtuva puheenaihe. Olemme puhuneet rakkaudesta, intuitiosta ja edellinen aihe oli erityisherkkyys. Illat ovat olleet rauhallisia, rakkaudellisia, kauniita yhdessäolon ja jakamisen hetkiä. 💜🌹✨ Olet lämpimästi tervetullut mukaan seuraavalla kerralla, Ma 19.11 kl 18.

Toivottavasti tämä nostatti hyviä ajatuksia sinussa.

Jos sinulla on herää kysymyksiä, voit kirjoittaa niitä vapaasti tähän kommentteihin tai laittaa vaikka viestiä.

Minulla on tällä hetkellä myös pari paikkaa vapaana yksilövalmennukseen Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin/ Henkiseen Valmennukseen.

Voit lukea lisää valmennuksesta täältä!

Ensimmäinen tapaaminen on maksuton.

Voit laittaa minulle viestiä myös tästä.

Sara Adolfsen

Erityisherkkyys - Natural Wellness - Sara Adolfsen

Kirjasuositus: Ihana herkkyys; Suvi Bowellan

Katso Yle Areena: Tiededokumentti – Erityisherkät – linkki tässä!

Natural Wellness Naistenpiiri.

Seuraa ja inspiroidu Instagramissa ja Facebookissa!

Jätä kommentti!