Tänä päivänä tiedämme jo paljon suoliston ja bakteerikannan tärkeydestä osana hyvinvointiamme. Suolisto ja sen hyvinvointi, on terveyden perusta. Bakteereja löytyy kaikkialta kehostamme. Niitä on sekä iholla, että suolistossa ja suolistossa niitä majailee jopa parin kilon verran! Itseasiassa meissä on jopa enemmän bakteerien soluja, kuin ihmissoluja ja siten sanotaankin, että olemmekin siinä mielessä enemmän bakteereja, kuin ihmisiä! Eikö olekin kiehtova ajatus, joka kertoo vaan siitä, ettei ole yhdentekevää, millaisia bakteereja meidän suolistossa ja iholla elää.  Niiden kanssa kannattaa siis ehdottomasti pysyä hyvissä väleissä!
Tutkimusten mukaan suolisto ja sen bakteerikanta tulee olla mahdollisimman monimuotoinen ja tasapainossa, jotta voimme hyvin. Suurin osa immuunipuolustuksen soluista on suolistossa ja mikäli sairastumme tai meitä vaivaa esimerkiksi jatkuvat flunssat, on syytä kiinnittää huomio suolistoon. Vatsavaivat ovat hyvin yleinen arkinen ongelma tänä päivänä. Ne ovat jopa niin tavallisia, ettei niihin aina edes osata kiinnittää huomiota. Ajatellaan, että jatkuvat ilmavaivat, löysä vatsa, ummetus, turvottelu, röyhtäily ja närästys ovat normaaleja oireita, tai niiden kanssa opitaan elämään, sen enempää niitä kyseenalaistamatta.
Todella monet käyttävät esim närästykseen lääkettä, tai lääkäri määrää lähes jokaiselle vatsavaivaiselle ns ”vatsansuoja lääkkeitä”, eli nykyään myös reseptivapaana saatavia vatsahappoja neutralisoivia PPI (protonipumpun estäjä) -lääkkeitä. Edelleen ollaan siinä uskossa, että happoja on liikaa vatsassa, vaikka todellisuudessa kyse on useasti vatsahappojen puutteesta. Lisäksi ei siis ymmärretä, että vatsahappojen neutralointi aiheuttaa isoja ongelmia. Happojen puute ja hapoton vatsa johtaa siihen, että ruoka ei sula kunnolla ja ravinteet eivät siten pilkkoonnu ja imeydy. Näin syntyy ruuansulatuskanavan ongelmia ja oireita, imeytymishäiriötä ja ravinteiden puutosta.
Stressi ja ikääntyminen jo itsessään vähentävät suolahapon tuotantoa, nämä, sekä vääränlainen ruokavalio ja lääkkeiden käyttö ovat vain osa suolahapon puutteeseen vaikuttavista asioista. Omakohtaisella kokemuksella voin kertoa, että olen kärsinyt suolahapon puutteesta jo pitkään. Pahimmillaan en voinut syödä punaista lihaa ollenkaan, koska se ei kertakaikkiaan sulanut. Isot ruoka-annokset pahensivat myös oireita. Ruuasta tuli raskas ja tukala olo, tuntui kuin se olisi jäänyt kurkkuun odottelemaan huomista päivää. Vatsa turposi ja kärsin ilmavaivojen lisäksi röyhtäilyistä. Lisäksi herkistyin todella monelle ruoka-aineelle, vaikka aiemmin olin pystynyt syömään mitä tahansa, eikä minulla ole allergioita. Pahat ihottumat puhkesivat myös käteen ja käsivarsiini. Suolahapon puute sekoittaa siis koko ruuansulatuksen ja kehon. Voisin kirjoittaa tästä aiheesta vaikka kuinka ja sen teenkin vielä. Tämä ei siis jää tähän…
Mikäli limakalvo ja suolisto on ärtynyt ja kärsit ruuansulatusoireista, on todella syytä istua alas ja miettiä mistä nämä oireet johtuvat. Ikävintä niissä on se, että ongelmat eivät lopu näihin ns tuntuviin päälimmäisiin oireisiin (vatsakipu, turvotus, ilma jne) vaan tämä voi nimenomaan johtaa vakaviinkin terveysongelmiin, esim dysbioosiin – mikrobiston järkkymiseen ja epätasapainoon, vuotavaan suoleen, josta maksakin rasittuu, kehossa alkaa esiintyä yhä enemmän tulehdusreaktioita, niveliä alkaa särkeä, tulee ihottumaa, herkistyt ruoka-aineille ja lista jatkuu! Suoliston kunto vaikuttaa kaikkialle, niin immuunijärjestelmään, hormonitoimintaan, kuin aivoihinkin.

Suolisto - hyvää vatsalle

Keskitytään nyt siis näihin ihaniin pöpöihin suolistossa ja ruokitaan niitä ja pidetään niistä huolta ❤
Päivittäin on hyvä syödä jotakin hapatettua ruokaa, eli maitohappokäymis-menetelmällä valmistettua elävää ravintoa. Näitä ovat hapankaali, hapatettu punajuuri, hapatetut villiyrtit, venäläläiset- tai vaikka Myrttisen suolakurkut. Juomia kuten kombuchaa voi kokeilla ja vaikka valmistaa itsekin! Olen myös rakastunut kaupasta ostettaviin luomulaatuisiin puristettuihin porkkana ja punajuuri mehuihin, jotka on valmistettu maitohappokäymis-menetelmällä. Nuo mehut ovat hyvä vaihtoehto ja lisä ruokavalioon, kunhan muistaa, että mehumuodossa, eli ilman kasvisten kuituja, jotka hidastavat imeytymistä ja siten verensokerin nousuja, voivat siis yksinään nostaa herkästi sokereita. Mehua ei tule juoda kuin pieni määrä päivässä.
Mikäli maitotuotteet sopivat sinulle, voit käyttää hapatettuja jugurtteja ja luonnonjugurttia (suosittelen luomua) tai sitten voit kokeilla tehdä tätä, helppoa ja yksinkertaista kookosmaitojugurttia! Probiotteja voi tietenkin nauttia myös kapseleina, mutta hapatettujen ruokien lisääminen ruokavalioon on myös suotavaa, mikäli niitä ei sieltä vielä löydy!
*pieni huomautus tähän väliin lienee paikallaan… mikäli sinulla on ruuansulatuskanavan oireita, saattaa olla, että mikrobistosi on jo pahasti häiriintynyt. Silloin voi olla, että hapatetut ruuat ja maitohappobakteerit vain pahentavat oireitasi ja oloasi. Tällöin olisi hyvä kiinnittää asiaan huomio, sillä niin ei tilanteen tulisi olla. Tässä tapauksessa suosittelen ensisijaisesti kääntymään asiantuntijan puoleen ja sisällyttämään probiootteja ruokavalioon vasta myöhemmässä vaiheessa, kun suolisto on paremmassa kunnossa ja kestää hyvät bakteerit ilman pahempaa vastustusta.
Seuraavaksi jugurttiin!!
Tarvitset vain nämä:
1 purkki kookosmaitoa
1-2 kpl maitohappobakteeri kapselia (käytin Biomedin Acidophilus kapseleita)
Biomedin tuotteita voi myös tilata minun kautta, tai ostaa minulta Natural Wellness liikkeestä!
OHJE:
Erottele kookosmaidosta kerma puhtaaseen lasipurkkiin ja sekoita joukkoon maitohappokapselin sisältö. Sekoita hyvin ja sulje purkki tiivisti kannella. Jätä purkki pimeään lämpimään tilaan, vaikka kaappiin tai uunin uumeniin tekeytymään n 24-48h ajaksi. Maitohappobakteerit alkavat lisääntyä huoneenlämmössä ja kookosmaidosta tulee niiden ansioista hapanta. Suosittelen ”tarkistamaan” käymisprosessin puolivaiheessa vuorokauden kuluttua, mikä tilanne on, jotta ei käy niin, että kookosmaito ehtii pilaantua. Jos kotona on lämmin, voi 24h riittää hyvin. Lopulta, nosta purkki kylmään ja anna viilentyä. Käyminen hidastuu viileässä. Käytä jugurtti heti tulevien päivien aikana.
Jugurtti on valmis nautittavaksi!
Tee oman näköinen herkkuannos ja lisää pari lusakallista jugurttia joukkoon!
Tässä vatsaa hellivä
Marjainen raakakerrospuuro hapatetulla kookosjugurtilla
(1 annos)
(Huom. tein tämän reseptin jo keväällä, joten keväiset villiyrtit koristavat ihanaa puuroannosta. Voit koristella oman versiosi haluamallasi tavalla! 🙂 )
Suolisto - hyvää vatsalle
1. PUURO
100-150 g yön yli liotettuja tattarinjyviä
hieman ruususuolaa
puolikas avokado
mansikoita kourallinen
2-3 liotettua taatelia
maitohappokäymis-menetelmällä valmistettu 100% punajuuritäysmehu väriä antamaan (esim Pfanner, mutta tämä ei ole välttämätön ollenkaan ja sen voi jättää myös pois)
Soseuta
+ lisää jäisiä puolukoita sattumiksi
2. KOOKOSJUGURTTI
neljä lusikallista kookosjugurttia
neljä lusikallista kookosmannaa
Sujauta hellään lämpimään vesihauteeseen hetkeksi jotta notkistuu. (Jäähtyessä jäykistyy…)
Sekoita
3. MARJAKERROS
120g mustikoita
kypsä banaani
Soseuta
4. KOKOA PUURO
kerroksittain haluamassasi järjestyksessä,
jokaisen kookosjugurttikerroksen välissä laita puuro jääkaappiin hetkeksi jähmettymään ja jatka sitten kerrosten tekemistä 🙂
5. KORISTELE
mustikoilla
puolukoilla
kookosmannalla
ketunleivän kukkasilla
ja
koivun hiirenkorvilla 😉
Hyvää vatsalle - hapatettu kookosjugurtti ja marjainen raakapuuro
Tervetuloa to 5.10 kl 18-20 ERY:n tiloihin kuuntelemaan luentoani kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja suolisto-aivot yhteydestä. Luento tehdään yhteistyössä Biomed:in kanssa.
Elävä raakaravinto ry
Museokatu 9, 00100 Helsinki
Mikäli sinulla on suoliston kanssa ongelmia, tai muita terveyshuolia ja mietit, keneltä voisit niistä kysyä, minuun voi aina olla yhteydessä!
Tarjoan nyt, ilmaisen konsultoinnin (n 30min).
Halutessasi voit katsoa lisää Ravintovalmennuksesta täältä 
Voit myös seurata Facebookissa tai Instagramissa
 Sivuilla arvontoja ja muuta kivaa aina säännöllisesti!
Teen myös probioottista ihonhoitoa ESSE Probiotic Skincare sarjalla, josta blogikirjoitus.
 
Sara

Jätä kommentti!