Ruuanlaitossa arvostan eniten helppoutta ja vaivattomuutta, yhdistettynä puhtaisiin raaka-aineisiin, ravinnetiheyteen, värikkyyteen ja hyvään makuun. Rakastan villiyrttejä ja niitä käytän vuoden ympäri eri muodoissa tuoreena, kuivattuna, säilöttynä, pakastettuna ja hapatettuna. Etenkin viikonloppuisin, kun saa herätä ajan kanssa, inspiroidun tekemään ruokaa ajan kanssa nautiskellen. Rakastan keittiössä puuhastelua ja voin inspiroituneena viettää siellä tuntejakin, mutta useimmiten on ruoka-annos edessäni jo hetkessä.
Terveellisen ja hyvinvointia tukevan ruuan valmistamiseen ei mene sen enempää aikaa, eikä se ole vaikeaa. Virallisten suositusten mukaan vihanneksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä noin 1/2 kg päivässä, joka ei mielestäni vielä todellisuudessa riitä ylläpitämään terveyttä, varsinkaan, jos syödään ja eletään muuten epäterveellisesti ja salaatti on yhtäkuin hailakka lehtisalaatti, kurkku ja tomaatti. Jos ruokavalion koostaa ja rakentaa värikkäiden kasvisten ja marjojen ympärille, eli niihin ruokiin, jotka sisältävät eniten ravinteita, uskoisin, että lopputuloksena olisi paljon terveempi väestö. Rakennusaineiksi kun valitsemme lisäksi hyvän proteiinin lähteen, hyviä laadukkaita rasvoja ja vain kulutuksen mukaan hiilihydraatteja, on peruspaketti periaattessa kasassa.
Tässä yksi kesän ihana, ravitseva ja helppo aamupala esimerkki, villiyrteillä höystettynä! Tämä annos antaa keholle virtaa hyvien rasvojen, proteiinin ja kuitujen muodossa. Viereen voisi ottaa kulhollisen marjoja, jotta saa aamusta alkaen tankattua ison määrän suojaravinteita jolla lisätään kehon vastustuskykyä, vähennetään oksidatiivista stressiä ja tulehdusta kehossa. Smoothiekin olisi hyvä vaihtoehto!
Aamupala munakas villiyrttien kera
kookosöljyä tai gheetä paistamiseen
3 kpl luomu kananmunaa (keltuainen saa jäädä hieman löysäksi, jotta ravinteet eivät kaikki häviä paistamisen yhteydessä ja uppomuna olisi esim. loistava tapa valmistaa kananmuna)
Haluamisasi vihanneksia niin paljon, että vatsa täyttyy sopivasti
Kirsikkatomaatteja
Parsakaalia
Nokkosta
Selleriä
Purjoa
Valkosipulia
Laadukasta suolaa, esim Himalaijan suola ja pippuria
Päälimmäiseksi
Kourallinen tuoretta korianteria
Limen tai sitruunan mehua
Kauden villiyrttejä ja kukkia:
Ruohosipulin kukkia
Horsman kukkia

 

Maitohorsma on yks mun lemppari villeistä ihan vaan siitä syystä, että sitä on saatavilla ihan alkukeväästä syksyyn saakka! Horsmaa löytyy helposti, se kasvaa kaikkialla ja sen makukin on mieto ja siitä on helppo kenen tahansa aloittaa tutustuminen villiyrttimaailmaan. Horsman kukat on myös ihan super kauniita ja väri sopii etenkin mun silmään 😉 …ja varmaan sunkin 😉

 

Maitohorsma

 

Aamupala munakas villiyrttien kera

 

#villitsyötävätkukat

Sara

Jätä kommentti!